Drepturile persoanelor vizate – SIS/SINS (Schengen)
În contextul aderării parțiale a României la spațiul Schengen, Sistemul de Informații Schengen (SIS) și Sistemul Informatic Național de Semnalări (SINS) joacă un rol crucial în asigurarea securității și gestionarea controlului frontierelor. Aceste sisteme permit prelucrarea datelor cu caracter personal, iar persoanele vizate au dreptul de acces, rectificare și ștergere a acestor date. Autoritatea Națională de Supraveghere a Datelor cu Caracter Personal a publicat articolul „Drepturile persoanelor vizate – SIS/SINS (Schengen)” care oferă detalii despre cum trebuie să gestionăm datele în acest nou context.
Ce este SIS?
Sistem de Informaţii Schengen (SIS) este sistemul informatic instituit la nivelul Uniunii Europene şi utilizat de statele membre şi asociate pentru cooperarea prin schimb de date şi informaţii, în vederea menţinerii ordinii publice şi securităţii naţionale pe teritoriile acestora, precum și pentru gestionarea controlului frontierelor Schengen externe și asistență pentru cooperarea polițienească și judiciară. Fiecare stat membru are obligația de a obligația statelor membre de a dezvolta propriile sisteme naționale SINS (Sistemul informatic naţional de semnalări), precum și condițiile de prelucrare a datelor cu caracter personal și a informațiilor utilizate.
Cu ajutorul acestui sistem de informații, autoritățile de control la frontierele naționale, autoritățile vamale și autoritățile polițienești însărcinate cu efectuarea verificărilor la frontierele externe, cât și în interiorul spațiului Schengen pot transmite alerte cu privire la persoanele căutate sau dispărute, persoanele care au nevoie de protecție, obiectele (de exemplu autoturisme, arme de foc, ambarcațiuni) și documentele furate sau folosite pentru săvârșirea unei infracțiuni.
SIS oferă informații cu privire la persoanele care nu au drept de intrare sau de ședere în spațiul Schengen sau care sunt căutate în legătură cu anumite activități infracționale.
Iată cum funcționează SIS:
- O autoritate vamală, polițienească sau judiciară ori o autoritate administrativă competentă dintr-o anumită țară emite o „alertă” cu descrierea persoanei sau a obiectului căutat.
- În SIS se stochează datele necesare pentru identificarea persoanei (inclusiv fotografia și amprentele), precum și informațiile relevante cu privire la alertă (inclusiv acțiunea care trebuie întreprinsă). Acțiunea întreprinsă poate fi, după caz, refuzarea persoanei în spațiul Schengen; găsirea și reținerea persoanei pe numele căreia a fost emis un mandat european de arestare; găsirea bunurilor furate sau protejarea persoanei vulnerabile.
Drepturile persoanelor înscrise în SIS și SINS
Persoanele ale căror date cu caracter personal sunt prelucrate în SIS și SINS au următoarele drepturi:
- drept de acces la date (persoana vizată are dreptul de a ști dacă datele sale sunt înregistrate sau nu în SIS)
- drept de rectificare (persoana vizată are dreptul de a solicita corectarea datelor eronate din SIS)
- drept de ștergere (persoana vizată are dreptul de a solicita ștergerea datelor, dacă acest lucru este permis de lege) a datelor cu caracter personal.
În cazul în care persoana introdusă în SIS consideră că datele sale personale au fost folosite în mod abuziv sau trebuie corectate sau șterse, pot solicita accesul la acestea în orice țară membră a spațiului Schengen, contactând autoritatea care răspunde de calitatea datelor naționale introduse în SIS. Dacă persoana vizată se află în afara spațiului Schengen, poate contacta consultatul unui stat Schengen din țara în care locuiește în acel moment. Ea ar trebui să primească un răspuns referitor la solicitarea respectivă în cel mult trei luni.
Cadru legal în România privind drepturile persoanelor introduse în SIS și SINS
Pentru implementarea drepturilor persoanelor introduse în SIS și SINS, în România a fost adoptată Legea nr. 76/2023 privind organizarea şi funcţionarea Sistemului informatic naţional de semnalări şi participarea României la Sistemul de informaţii Schengen.
În art. 62 din Legea nr. 76/2023 este descrisă modalitatea de exercitare a drepturilor mai sus menționate. Astfel, cererile persoanelor vizate în contextul prelucrării datelor cu caracter personal în SINS sau în SIS, se transmit Biroului protecţia datelor personale, structură în cadrul Inspectoratului General al Poliţiei Române, cu competențe în soluționarea acestor cereri (cererischengen@politiaromana.ro).
Totodată, persoanele vizate pot adresa cereri în vederea exercitării dreptului de acces, rectificare și ștergere a datelor cu caracter personal și către orice autoritate naţională competentă (Poliţia Română, Poliţia de Frontieră Română, Jandarmeria Română, Inspectoratul General pentru Imigrări, Direcţia Generală pentru Evidenţa Persoanelor, Direcţia Generală de Paşapoarte, Ministerul Afacerilor Externe), care redirecţionează cererea către Biroul protecţia datelor personale din cadrul Inspectoratului General al Poliţiei Române în termen de 5 zile lucrătoare de la înregistrare, cu informarea persoanelor vizate despre aceasta.
Persoanele vizate sunt informate despre acțiunile întreprinse în urma acestor cereri în cel mult o lună de la primirea acestora. Această perioadă poate fi prelungită cu două luni atunci când este necesar, ţinându-se seama de complexitatea şi numărul cererilor.
Pentru mai multe informații despre Drepturile persoanelor vizate, puteți accesa pagina de internet a ANSPDCP.
Sursa foto: Vecteezy.com