terorism
Combaterea spălării banilor

Raport ONU privind Statul Islamic

Combaterea eficientă a terorismului reprezintă o preocupare primordială la nivel global și necesită o colaborare strânsă între națiuni, agenții de securitate și comunități. În acest context, ONU a dat publicității Raportul său privind Statul Islamic, prin care atrage atenția asupra grupării teroriste și metodelor prin care aceasta obține finanțare. Află și alte noutăți AML importante, precum Raportul CySEC privind combaterea spălării banilor sau Raportul Departamentului de Stat al SUA privind traficul de animale sălbatice!

Raport ONU privind Statul Islamic

Consiliul de Securitate ONU a emis Raportul “Statul Islamic în Irak și Levant (Da’esh), Al-Qaida și persoane, grupuri și entități asociate (în conformitate cu Rezoluțiile 1267/1999, 1989/2011 și 2253/2015 )”.

Documentul constată că, în prezent, organizația Statul Islamic – Khorasan (ISIL-K) reprezintă cea mai mare amenințare teroristă externă la adresa Europei. Numeroasele operațiuni împotriva ISIL-K în Belgia, Franța, Germania, Olanda, Spania, Suedia și Turcia, combinate cu identificarea unor tentative de acte teroriste aflate în stadiu de planificare în Austria, Franța, Germania, Spania și Turcia, demonstrează intenția, eforturile multiplicate și capacitatea potențială a grupării de a efectua atacuri la scară largă pe teritoriul european.

În ciuda faptului că mai multe celule ISIL-K au fost dezmembrate în Europa, sprijinul logistic și financiar rămâne disponibil pentru agenții care sosesc din Afganistan și Asia Centrală. Capacitatea grupării de a ataca țări europene depinde de amploarea acestor rețele rezidente și de accesul lor la arme, precum și de nivelul de pregătire militară al agenților, de capacitatea acestora de a se sustrage măsurilor antiteroriste și de identificarea unor ținte viabile și proporționale. Mai multe comploturi nesofisticate sunt anticipate în Europa în cursul următorului an.

Surse de finanțare pentru Statul Islamic

În ceea ce privește finanțarea, au fost utilizate sursele tradiționale de venituri ilegale cum ar fi:

  • răpiri pentru răscumpărare
  • taxare
  • extorcarea
  • traficul
  • produsele petroliere
  • donațiile
  • investițiile în anumite afaceri comerciale

Transferul fondurilor a fost preponderent către țările limitrofe Irakului și Republicii Arabe Siriene fiind utilizate preponderent platforme on-line.

De asemenea, s-a constat utilizarea sporită a serviciilor de mesagerie din social media, a crowdfunding-ului și a aplicațiilor mobile, care conțin adesea videoclipuri care promovează extremismul religios și încurajează donațiile. Instrucțiuni detaliate pentru efectuarea plăților prin intermediul portofelelor digitale sunt furnizate în mod curent pentru a încuraja utilizarea criptomonedelor.

Legislația aferentă criptoactivelor: aspecte fundamentale – cursul vizează aprofundarea cerințelor Regulamentului 1114/2023 (MiCAR) în domeniul cripto-activelor

Vezi detalii despre tematică și înscrieri AICI>>>

Canale specializate, precum CryptoHalal și Umma Crypto, au fost create pe aplicația Telegram pentru a permite moderatorilor canalului să controleze achiziționarea de către susținători a anumitor criptomonede lichide și să primească informații cu privire la fondurile aflate în posesia acestora.

Această extindere a utilizării de către ISIL a platformelor digitale, a diverselor burse de criptomonede, platforme de jocuri, portofele electronice, stablecoins utilizate pentru strângerea și transferul de fonduri reprezintă o îngrijorare crescândă pentru statele membre. În timp ce utilizarea curierilor de numerar și a hawala sunt utilizate pentru transferul de fonduri în zonele de conflict, ISIL a migrat în mod deliberat către criptomonede (în special Monero) și sisteme de plată online care oferă anonimat și rapiditate.

Se preconizează că utilizarea sporită a metodelor digitale sub formă de portofele electronice, vânzarea de cartele telefonice preplătite și criptomonede va deveni mai răspândită și mai semnificativă valoric în anul următor.

În context este de remarcat anularea concertelor organizate de Taylor Swift în perioada 08-10 August la Viena din cauza amenințării unor atentate teroriste plănuite de Statul Islamic.

Raport CySEC privind combaterea spălării banilor pe 2022

Autoritatea de supraveghere financiară din Cipru (The Cyprus Securities and Exchange Commission – CySEC) a publicat raportul „Concluziile evaluării rapoartelor anuale ale ofițerilor de conformitate și ale rapoartelor de audit intern privind prevenirea spălării banilor și a finanțării terorismului, pentru anul 2022″.

Scopul raportului este să atragă atenția entităților reglementate care acționează pe piața financiară pentru ca acestea să țină cont de deficiențele identificate de autoritate pentru raportarea aferentă anului 2023. De subliniat că obligații similare există și în legislația secundară din România, a se vedea articolele 7^1 și 9 din Regulamentul nr. 13/2019 privind instituirea măsurilor de prevenire și combatere a spălării banilor și a finanțării terorismului prin intermediul sectoarelor financiare supravegheate de Autoritatea de Supraveghere Financiară.

Deficiențe identificate de Raportul CySEC

Raportul identifică următoarele deficiențe specifice tuturor tipurilor de entități raportoare:

  • rezultatul inspecțiilor și al examinărilor efectuate nu a fost însoțit de detalii despre modul cum acestea au fost realizate;
  • eșantioanele de clienți selectate pentru verificări pentru fiecare categorie de risc nu au fost proporționale cu numărul total de clienți din fiecare categorie de risc și nu au existat justificări sau explicație în ceea ce privește mărimea și/sau a proporționalitatea eșantioanelor;
  • nu au fost întotdeauna furnizate informații privind numărul, țara de origine și tipul de clienți cu risc ridicat cu care se stabilește o relație de afaceri sau se efectuează o tranzacție ocazională, împreună cu date comparative din anul precedent;
  • informațiile furnizate cu privire la sistemele și procedurile aplicate de entitățile reglementate pentru monitorizarea continuă a conturilor clienților, în special modul în care tranzacțiile sunt comparate cu datele și informațiile păstrate în profilul lor economic, nu au fost întotdeauna adecvate;
  • metodele (automatizate sau neautomatizate) utilizate pentru monitorizarea continuă a conturilor și tranzacțiilor clienților, detalii privind dinamica monitorizării în funcție de clasificarea clientului într-o abordare bazată pe risc, detalii privind tipul monitorizării continue a conturilor și tranzacțiilor clienților (de exemplu, în timp real sau după finalizarea unui tranzacții) și metoda utilizată pentru documentarea monitorizării continue a conturilor și tranzacțiilor clienților;
  • informații referitoare la planul de training pentru anul următor;
  • informații suficiente cu privire la structura organizatorică a departamentului ofițerului de conformitate și în ceea ce privește atribuțiile personalului dedicat acestei activități.

Reamintim faptul că în conformitate cu Regulamentul ASF menționat mai sus, Raportul anual al Ofițerului de conformitate trebuie să cuprindă:

  1. Aspecte referitoare la evaluarea riscului de SB/FT (planul de măsuri de gestionare și diminuare a riscurilor identificate, clasificarea clienților pe categorii de risc inclusiv numărul clienților pe fiecare categorie)
  2. Aspecte referitoare la resurse (structurii organizatorice a CSB/CFT, descriere a resurselor umane și tehnice alocate )
  3. Aspecte referitoare la politicile și normele interne, mecanismele de control intern și procedurile de administrare a riscurilor de SB/FT (recomandărilor, problemelor, deficiențelor și neregulilor identificate, instruire, evaluările CSB/CFT efectuate de funcția de audit independent).

Raport privind traficul de animale sălbatice

Departamentul de Stat al SUA a dat publicității Raportul privind eliminarea, neutralizarea și destructurarea traficului de animale sălbatice. Traficul de animale sălbatice este o infracțiune transnațională gravă care subminează securitatea, prosperitatea economică, statul de drept, eforturile de protecție de lungă durată și sănătatea umană prin răspândirea bolilor zoonotice. Traficul de animale sălbatice este considerat una dintre cele mai profitabile forme de criminalitate organizată, alături de traficul de droguri, arme și persoane. Estimările recente indică faptul că piața globală a acestui tip de trafic valorează între 7 și 23 de miliarde de dolari anual.

Animalele sălbatice sunt traficate pentru diverse scopuri, inclusiv comerțul cu carne, utilizarea în medicina tradițională, vânzarea de animale exotice ca animale de companie și comerțul cu produse derivate, cum ar fi fildeșul și cornul de rinocer. Deseori, grupurile de criminalitate organizată folosesc metode sofisticate pentru a evita detectarea de către autorități, inclusiv corupția, falsificarea documentelor și utilizarea rutelor de contrabandă stabilite anterior pentru droguri sau arme. Banii proveniți din traficul de animale sălbatice finanțează alte activități criminale, inclusiv terorismul.

Raportul Departamentului de Stat identifică 22 țări care sunt surse importante de produse provenite din traficul de specii sălbatice sau de derivate ale acestora, puncte importante de tranzit sau consumatori importanți de produse provenite din traficul de specii sălbatice. Dintre acestea, 6 țări sunt implicate activ sau profită în mod deliberat de traficul de specii pe cale de dispariție sau amenințate și acestea sunt: Cambodia, Cameroon, Democratic Republic of the Congo, Laos, Madagascar si Nigeria.

Descoperă toate noutățile AML importante din perioada 05-09 august 2024 în documentul atașat:

Evenimentul perioadei: amendă pentru încălcarea sancțiunilor internaționale

O companie înregistrată în Lituania și implicată în exportul de autovehicule a fost sancționată cu 13,6 milioane de euro pentru încălcarea sancțiunilor internaționale. Compania nu a respectat regimul sancțiunilor aplicate Rusiei în ceea ce privește interdicțiile privind exporturile în relațiile comerciale cu companii înregistrate în Kazahstan, Belarus și Turcia.

Declarația perioadei: Adrian Searle, Director al UK National Economic Crime Centre

Adrian Searle, Director al UK National Economic Crime Centre, cu ocazia lichidării unei platforme informatice ilegale, cunoscută sub denumirea „Russian Coms” care permitea infractorilor să își ascundă identitatea părând că sună de la numere preselectate, cel mai adesea ale unor instituții financiare și câștigând astfel încrederea victimelor, îi deposedau de banii din conturi și le furau datele personale: „În timp ce această utilizare a tehnologiei, care poate fi numită „infracțiunea ca serviciu”, promite anonimatul, fără știrea utilizatorilor criminali, aceste servicii stochează datele utilizatorilor, astfel încât putem identifica cine sunt aceștia și cum operează. Utilizatorii de <Russian Coms> și toți cei tentați să încerce servicii similare ar trebui să știe că aceste servicii nu pot fi de încredere.”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *