modificare-legea-nr.129-2019
Combaterea spălării banilor

Proiect de act normativ ONPCSB pentru modificarea Legii nr. 129/2019

Oficiul Naţional de Prevenire şi Combatere a Spălării Banilor (ONPCSB) a lansat un proiect de act normativ prin care se dorește modificarea și completarea Legii nr. 129/2019. Îți oferim detalii despre schimbările propuse, dar și alte noutăți importante privind evenimentele de combaterea spălării banilor și finanțarea terorismului din perioada 19-23 august 2024!

ONPCSB a lansat procedura de transparență decizională privind modificarea Legii 129/2019

ONPCSB a lansat procedura de transparenţă decizională a procesului de elaborare a unei ORDONANŢE DE URGENŢĂ privind modificarea și completarea Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanțării terorismului.

Proiectul de act normativ asigură transpunerea Directivei (UE) 2015/849 a Parlamentului European și a Consiliului, astfel cum aceasta a fost modificată prin art. 38 din Regulamentul (UE) 2023/1113 al Parlamentului European și al Consiliului privind informațiile care însoțesc transferurile de fonduri și de anumite criptoactive.

Propuneri, sugestii, opinii cu valoare de recomandare privind proiectul de act normativ supus procedurii de transparenţă decizională se pot depune până la data de 03.09.2024.

Schimbările vizează:

  1. introducerea unor noi definiții: ”criptoactiv” și ”adresă negăzduită”;
  2. încadrarea furnizorilor de servicii de criptoactive în categoria instituțiilor financiare;
  3. lărgirea sferei definiției furnizorului de servicii de criptoactive, prin includerea serviciilor prevăzute la art. 3 alin. (1) pct. 15 din Regulamentul (UE) nr. 2023/1114 privind pietele criptoactivelor;
  4. modificarea definiției ”relație de corespondent” prin introducerea și a tranzactiilor cu criptoactive sau transferurile de criptoactive;
  5. introducerea în sarcina furnizorilor de servicii de criptoactive a unor noi obligații legate de precauția referitoare la relațiile transfrontaliere de corespondent, precum și de identificarea și evaluarea riscului de spălare a banilor și de finanțare a terorismului asociat transferurilor de criptoactive direcționate către sau care provin de la o adresă negăzduită, precum și introducerea unor noi contravenții constând în nerespectarea acestor obligații;
  6. lărgirea sferei entităților raportoare supravegheate și controlate de BNR, prin introducerea furnizorilor de servicii de criptoactive, care au și calitatea de instituții de credit sau instituţii emitente de monedă electronică;
  7. lărgirea sferei entităților raportoare reglementate, supravegheate și controlate de Autoritatea de Supraveghere Financiară, prin introducerea furnizorilor de servicii de criptoactive, care nu sunt supuși supravegherii BNR;
  8. introducerea în sarcina furnizorilor de servicii de criptoactive autorizaţi în alte state membre, care desfăşoară activitate pe teritoriul României în baza dreptului de stabilire sub altă formă decât prin intermediul unei sucursale și al căror sediu social se află într-un alt stat membru, a obligației de a stabili un punct unic de contact pe teritoriul României.

Curs Legislația aferentă criptoactivelor: aspecte fundamentale

Cursul vizează aprofundarea cerințelor Regulamentului 1114/2023 (MiCAR) în domeniul cripto-activelor, cu focus asupra obiectivelor de reglementare menite să contracareze riscurile aferente.

Detalii AICI>>

În context, remarcăm inițiativa Departamentului Trezoreriei SUA de revizuire a definiției „banilor” pentru a include criptomonedele și totodată de a alinia reglementărilor privind criptomonedele la cele privind moneda fiat în ceea ce privește legislația privind cunoașterea clientelei și combaterea spălării banilor.

Instrucțiuni BNR privind factorii de risc de spălare a banilor și de finanţare a terorismului

Banca Națională a României (BNR) a publicat Instrucțiunile nr.4/2024 privind factorii de risc de spălare a banilor și de finanţare a terorismului, politicile și controalele pentru gestionarea eficace a riscurilor de spălare a banilor și de finanţare a terorismului și privind încetarea aplicabilităţii Instrucțiunilor Băncii Naţionale a României din 26.10.2021.

Documentul prevede ca entitățile supravegheate de BNR să aibă în vedere în activitatea desfășurată recomandările din Ghidurile EBA/GL/2021/02, EBA/GL/2023/03 si EBA/GL/2023/04 atunci când implementează obligațiile prevăzute în Legea nr.129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului.

Totodată, în data de 19 august 2024 BNR a emis un comunicat de presă referitor la cele 3 ghiduri emise de Autoritatea Bancară Europeană, în care precizează că Ghidurile sunt luate în considerare în activitatea de supraveghere desfășurată de BNR în domeniul prevenirii și combaterii spălării banilor și finanțării terorismului.

De asemenea, BNR precizează că, raportat la Ghidul EBA/GL/2023/04, în cazul primirii unei reclamații adresate în exercitarea dreptului clienților sau clienților potențiali de a contacta autoritatea competentă relevantă, în contextul unei decizii de respingere sau de încetare a unei relații de afaceri, intervenția BNR s-ar circumscrie exclusiv verificării procedurilor, proceselor și politicilor instituțiilor vizate de plângere și, dacă este cazul, luării de măsuri pentru remedierea deficiențelor constatate, care să vizeze asigurarea aplicării corespunzătoare a Ghidului, fără însă a avea competențe pentru soluționarea, în mod direct, a speței concrete a reclamantului.

Curs Prevenirea și combaterea spălării banilor, finanțării terorismului și sancțiuni internaționale

Programul cuprinde informații esențiale cu privire la:

  • Identificarea riscurilor de spălarea banilor
  • Indicatori de suspiciune și tipologii de spălare a banilor
  • Regulile de acțiune în cazul în care apar riscuri de spălare de bani
  • Studii de caz

Vezi detalii despre tematică și înscrieri AICI>>>

Acuzație de fraudă cu fonduri europene

Parchetul European (EPPO) a acuzat patru persoane și o companie din județul Arad de fraudă cu subvenții, implicând un proiect finanțat prin Programul Operațional Regional 2014-2020, cu o finanțare nerambursabilă de peste 2,8 milioane de euro din surse UE și naționale.

Administratorul societății beneficiare este acuzat de falsificarea declarațiilor privind finalizarea unor lucrări care nu au fost executate în totalitate. Se presupune că facturi fiscale, rapoarte de lucru și oferte de preț au fost prezentate organismului de gestionare a fondurilor UE, indicând în mod înșelător că lucrările au fost finalizate.

În plus, suspecții sunt acuzați că au folosit documente falsificate pentru a dovedi că echipamentul necesar pentru efectuarea lucrărilor a fost livrat înainte de termenul limită al proiectului. În cursul perchezițiilor autoritățile au confiscat de la suspecți imobile, terenuri și numerar în valoare de 1 milion EUR, în încercarea de a recupera fondurile UE și naționale fraudate.

Descoperă toate noutățile AML importante din perioada 19-23 august 2024 în documentul atașat:

Evenimentul perioadei: provizion de 2,6 miliarde USD pentru potențiale amenzi AML

Toronto-Dominion Bank, a doua cea mai mare bancă din CANADA și care are în SUA 10 milioane de clienți și o rețea de 1.200 de sucursale de-a lungul coastei de est, a constituit un provizion de 2,6 miliarde USD pentru amenzile pe care se așteaptă să le plătească pentru deficiențele privind spălarea banilor identificate de autoritățile americane.

Declarația perioadei: Yaya J. Fanusie, director combaterea SB la Crypto Council for Innovation

Declarația perioadei aparține lui Yaya J. Fanusie, director al politicii de combatere a spălării banilor și a riscurilor cibernetice la Crypto Council for Innovation: „A existat un consens destul de puternic cu privire la faptul că nu era fezabil din punct de vedere tehnic să se supună portofelele auto-găzduite exact aceleași obligații ca și portofelele custodiale. Se pare că Trezoreria a fost de acord, în cele din urmă.” Declarația face referire la faptul că Trezoreria SUA a retras o cerință de raportare pentru portofelele negăzduite.

Citește și: Priorități și tendințe în combaterea spălării banilor și finanțarea terorismului

Sursa foto: 123rf.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *