Combaterea spălării banilor

Noutăți privind activitățile de combatere și prevenirea spălării banilor – 14 decembrie 2022 – 13 ianuarie 2023

Așa cum v-am obișnuit în fiecare lună, vă ținem la curent cu cele mai importante noutăți privind activitățile de combatere și prevenirea spălării banilor la nivel mondial. Documentul a fost pregătit pentru perioada 14 decembrie 2022 -13 ianuarie 2023 de Ion Radu, lector AS Financial Markets și specialist cu o experiență îndelungată în probleme legate de prevenirea spălării banilor, sancțiuni financiare internaționale și FATCA. 

Top 5 noutăți din perioada 14 Decembrie 2022 – 13 ianuarie 2023

1. Uniunea Europeană a adoptat al 9-lea pachet de sancțiuni împotriva Rusiei.

Noul pachet de sancțiuni cuprinde următoarele măsuri restictive:

  • Includerea în listele de sancțiuni a 141 de persoane fizice și 49 entități, printre care Credit Bank of Moscow & Far Eastern Bank;
  • Interzicerea tranzacțiilor cu Banca Rusă de Dezvoltare Regională;
  • Interzicerea exporturilor de tehnologie avansată, aviație și spațială, printre care motoare de drone;
  • Restricționarea și extinderea exporturilor de produse și tehnologii cu dublă utilizare;
  • Interzicerea investițiilor în sectorul minier;
  • Interzicerea furnizării de servicii de publicitate, de cercetare de piață și de sondare a opiniei publice;
  • Suspendarea licențelor de difuzare a încă patru canale mass-media rusești.

2. Autoritatea de combatere a spălării banilor din SUA (FINCEN) a publicat un Raport privind activitatea financiară a oligarhilor ruși în 2022.

Concluziile raportului sunt următoarele:

  • Oligarhii ruși au mutat și/sau transferat fonduri și active în perioada premergătoare invaziei ruse a Ucrainei. Mai mulți oligarhi ruși au transferat controlul asupra companiilor, trusturilor sau asupra conturilor lor către copii, alți membri ai familiei sau asociați în afaceri;
  • Oligarhii ruși au achiziționat bunuri de mare valoare sau proprietăți imobiliare. Acestea au inclus bijuterii, artă și proprietăți imobiliare în alte țări. Imobilele rezidențiale sau comerciale au fost achiziționate în special în Turcia și Emiratele Arabe Unite;
  • Au intervenit modificări ale fluxurilor financiare legate de proprietățile și companiile din SUA. Mai mulți oligarhi au mutat fonduri din conturi din Rusia în conturi din alte țări și au folosit fondurile disponibile pentru cheltuieli în legătură cu proprietățile. Deși această activitate nu este în mod inerent ilegală sau suspectă, sursa fondurilor din Rusia nu a fost identificată și ar putea fi legată de corupție.

3. Oficiului de prevenire și combatere a spălării banilor din Canada (FINTRAC) a emis o Alertă Operațională privind finanțarea activităților teroriste pentru a sprijini entitățile raportoare în recunoașterea tranzacțiilor suspectate de finanțarea terorismului.

Raportul conține 54 de indicatori care reflectă tipurile și modelele tranzacționale împreună cu factori contextuali, grupați în 3 categorii principale:

  • indicatori privind finanțarea terorismului intern;
  • indicatori de finanțare a activității teroriste în legătură cu sprijinirea grupărilor teroriste internaționale;
  • indicatori de finanțare a activității teroriste în raport cu „călătorii extremiști”.

4. Autoritățile financiar bancare din SUA (The USA Board of Governors of the Federal Reserve System, the Office of the Comptroller of the Currency and the Federal Deposit Insurance Corporation) au emis o declarație comună subliniind riscurile cheie asociate cu cripto-activele și participanții din sectorul cripto-activelor.

Declarația are la bază incidentele din ultimul an și evidențiază:

  • 8 riscuri semnificative asociate cripto-activelor;
  • Reamintește instituțiilor să se consulte cu autoritățile de supraveghere cu privire la activitățile propuse și existente legate de cripto-active;
  • Reamintește instituțiilor că înainte de a lansa produse/servicii legate de cripto-active este necesar să se asigure că activitatea poate fi efectuată într-o manieră prudențială, respectă legile și reglementările aplicabile și poate fi desfășurată într-un mod echitabil pentru clienți.

5. Conducătorul Oficiului de prevenire și combatere a spălării banilor din Germania a demisionat pe fondul unei dispute legate de numărul mare de RTS neanalizate de autoritate.

Mass-media germană a publicat informații conform cărora Oficiul are restanțe încă de la începutul anului 2020 care depășesc 100.000 RTS neanalizate. Această informație era în contradicție cu declarația șefului Oficiului dată în fața parlamentului în februarie, când a afirmat că nu există întârzieri în procesul de analiză a RTS-urilor. Guvernul a recunoscut că Oficiul nu a dezvăluit aceste restanțe către FATF, care în perioada noiembrie 2021 – iunie 2022 a făcut o evaluare a implementării standardelor FATF de către Germania.

Suplimentar este important de subliniat că în Monitorul Oficial nr.26/10.01.2023 a fost publicat Regulamentul ASF nr.18/2022 care actualizează Regulamentul ASF nr.13/2019 și introduce o nouă anexă ce reglementează conținutul Raportului anual de activitate al ofițerului de conformitate.

Alte noutăți importante privind combaterea și prevenirea spălării banilor

În documentul atașat, sunt prezentate și alte noutăți importante privind activitățile de combatere și prevenirea spălării banilor la nivel global, din perioada 14 decembrie 2022 -13 ianuarie 2023.

Pentru a fi la curent cu toate noutățile de pe piața de capital, înscrie-te la newsletter-ul AS Financial Markets. Iar dacă vrei să afli care sunt principalele tehnici de investigație financiară pentru combaterea infracțiunilor de spălarea banilor, înscrie-te la unul din cursurile specializate AS Financial Markets. Programa noastră educațională conține mai multe cursuri din această arie, și anume: Spălarea banilor, finanțarea terorismului și sancțiuni internaționale și KYC/AML/CFT – Vulnerabilități și lecții învățate din cazuistica publică internațională (dedicate specialiștilor din piața financiar-bancară), dar și un curs adresat angajaților din piața instituțiilor financiare nebancare, specific CAR – Cunoașterea clientelei și prevenirea spălării banilor în activitatea Caselor de Ajutor Reciproc.

Citește și: Considerații privind identificarea beneficiarului real în cazul companiilor de stat și a celor listate la bursa de valori

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *