persoana care se uita pe laptop cu steagul UE
Combaterea spălării banilor

UE adoptă al 15-lea pachet de sancțiuni împotriva Rusiei

Uniunea Europeană continuă să răspundă ferm invaziei Rusiei în Ucraina, adoptând al 15-lea pachet de sancțiuni. Acest set de măsuri are ca obiectiv principal reducerea eludării sancțiunilor prin intermediul așa-numitei „flote fantomă” (shadow fleet), precum și slăbirea capacității complexului militar și industrial al Rusiei. Vom analiza în detaliu care sunt noile sancțiuni și vom prezenta și alte noutăți importante privind acțiunile la nivel global privind combaterea și prevenirea spălării banilor din perioada 16 -31 decembrie 2024.

UE adoptă al 15-lea pachet de sancțiuni împotriva Rusiei

UE a adoptat al 15 lea pachet de sancțiuni împotriva Rusiei cu obiectivul principal de a reduce eludarea sancțiunilor realizată de flota fantomă (shadow fleet) și totodată de a slăbi capacitatea complexului militar și industrial din Rusia.

Pachetul sporește protecția juridică a depozitarilor centrali de valori mobiliare (CSD-Central Securities Depositories ) din UE prin includerea unei derogări privind recuperarea pierderilor și o clauză de exonerare de răspundere care clarifică faptul că CSD-urile nu sunt obligate să plătească dobânzi sau orice altă formă de compensație Băncii Centrale a Rusiei, suplimentar față de dobânda datorată prin contract.

Prin acest pachet, UE a impus, pentru prima dată, sancțiuni complete (interdicție de călătorie, înghețarea activelor și interdicția de a pune la dispoziție resurse economice) asupra unor persoane din China.

Măsurile noului pachet includ și interdicția de a recunoaște sau de a pune în aplicare pe teritoriul UE a hotărârilor judecătorești emise de instanțele din Rusia care conferă competență exclusivă obligatorie instanțelor rusești în litigiile dintre societățile rusești și cele din UE, indiferent de acordul prealabil al părților. Acest lucru va proteja societățile din UE de recunoașterea despăgubirilor acordate împotriva lor în Rusia. Acest nou pachet extinde, de asemenea, anumite derogări care permit operatorilor din UE să cesioneze participațiile din Rusia.

Noile regulamente din pachet extind, de asemenea, unele derogări existente care permit operatorilor din UE să cesioneze din Rusia. Deși niciuna dintre aceste derogări nu reprezintă dispoziții noi, ele vor oferi companiilor europene mai mult timp pentru a ieși din Rusia.

Restricții privind comerțul

În ceea ce privește restricțiile privind comerțul, 20 de companii din Rusia, 7 din China/Hong Kong, 2 din Serbia și câte 1 din Iran, India și Emiratele Arabe Unite se află sub restricții stricte la export în ceea ce privește produsele și tehnologiile cu dublă utilizare și produsele de tehnologie avansată prin includerea acestora în Anexele Regulamentului (UE) 2024/3192 al Consiliului din 16 decembrie 2024 de modificare a Regulamentului (UE) nr. 833/2014.

Prin Regulamentul menționat anterior privind sancțiunile sectoriale, au fost totodată desemnate 52 de nave din flota fantomă a Rusiei, numărul total al acestora ajungțnd la 79. Aceste nave înregistrare în afara UE fac obiectul unor interdicții de acces în porturile UE și al unei interdicții de prestare de servicii. S-a constatat că aceste nave sunt implicate în practici maritime cu risc ridicat atunci când transportă petrol sau produse petroliere rusești, arme, cereale sau sprijină sectorul energetic rusesc.

Lista persoanelor fizice și juridice care subminează integritatea teritorială, suveranitatea și independența Ucrainei

Pachetul include și desemnarea a 84 de persoane, respectiv 54 de persoane fizice și 30 de entități, responsabile de acțiuni care subminează integritatea teritorială, suveranitatea și independența Ucrainei, acestea regăsindu-se în Anexa Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2024/3183 din 16 decembrie 2024 privind punerea în aplicare a Regulamentului (UE) nr. 269/2014, și care fac obiectul înghețării activelor și – în cazul persoanelor fizice – al interdicțiilor de călătorie.

Listele afectează în primul rând campaniile militare ruse care produc componente de aeronave, drone, electronice, motoare, componente de înaltă tehnologie pentru arme și alte echipamente militare. Listele vizează, de asemenea, o serie de conducători de companii active în sectorul energetic rusesc (inclusiv companii de transport maritim), care furnizează venituri importante guvernului rus.

Măsuri restrictive împotriva persoanelor responsabile de acțiuni destabilizatoare ale Rusiei în străinătate

În aceeași dată, 16 Decembrie 2024, în premieră, prin Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2024/3188 privind aplicarea Regulamentului (UE) 2024/2642, s-au impus măsuri restrictive împotriva a 16 persoane și 3 entități responsabile de acțiuni destabilizatoare ale Rusiei în străinătate, care subminează valorile fundamentale ale UE și ale statelor sale membre, securitatea, stabilitatea, independența și integritatea acestora, precum și pe cele ale organizațiilor internaționale și ale țărilor terțe prin activități hibride de diferite tipuri, inclusiv prin utilizarea manipulării coordonate a informațiilor și a interferenței.

De asemenea, UE a emis o declarație de condamnare a intensificării campaniei Rusiei de activități hibride. Printre persoanele desemnate se regăsește Anatolii Prizenko, om de afaceri din Republica Moldova care lucrează pentru societatea Oriflame Cosmetics S.A. care este răspunzător pentru acțiuni și politici ale guvernului Federației Ruse care subminează sau amenință stabilitatea într-un stat membru (Franta) prin planificarea sau dirijarea manipulării coordonate a informațiilor și a ingerințelor sau prin implicarea în astfel de acțiuni, în mod direct sau indirect.

Citește și: OUG nr. 135/2024 privind punerea în aplicare a sancțiunilor internaționale

Prevenirea și combaterea spălării banilor, finanțării terorismului și sancțiuni internaționale – Curs COMPLET care analizează ultimele actualizări legislative, proiecte, tendințe, trenduri, riscuri emergente și inițiative cu impact relevant asupra activității practice.  

Înscrie-te AICI>>

Raport EUROPOL “Modul în care cele mai amenințătoare rețele criminale abuzează de persoanele juridice”

Raportul identifică abuzul de societăți comerciale drept un factor-cheie al criminalității organizate. Structurile comerciale legale fac parte integrantă din spălarea produselor infracționale, denaturează concurența economică, asigură transportul bunurilor ilicite și extind influența rețelelor criminale. În special societățile comerciale care genereaza și utilizează numerar în mod intensiv sunt exploatate pentru a ascunde și proteja activitățile de spălare a banilor, creând astfel avantaje neloiale care subminează activitățile companiilor cu activitate legală.

Constatările evidențiază, de asemenea, modul în care rețelele criminale utilizează corupția pentru a-și consolida influența asupra comunităților locale, promovând dependențe economice care ascund activitățile ilicite de aplicarea legii.

Raportul constată următoarele:

  • 86% dintre cele mai periculoase rețele criminale din UE folosesc structuri comerciale legale, infractorii folosind structuri juridice pentru a-și deghiza activitățile, a facilita spălarea banilor și a-și extinde operațiunile în timp ce se sustrag aplicării legii;
  • infiltrarea la nivel înalt sau deținerea directă a unor societăți comerciale legale permite rețelelor infracționale să îmbine fără probleme activitățile legitime cu cele ilicite. Unele societăți sunt înființate pur și simplu ca paravan pentru operațiuni criminale, în timp ce altele sunt preluate pentru a servi obiectivelor criminale pe termen lung;
  • deși abuzul de structuri comerciale legale este un fenomen global, majoritatea societăților exploatate sau infiltrate utilizate de rețelele criminale din UE (70%) operează în UE sau în țările învecinate. Cu toate acestea, există o proporție semnificativă de rețele criminale din UE care sunt implicate în structuri juridice înregistrate în alte jurisdictii. În context au fost identificate structuri juridice infiltrate de infractori situate în aproape 80 de țări din întreaga lume;
  • angajații, managerii sau directorii aflați în poziții legitime sunt din ce în ce mai des exploatați de rețelele infracționale pentru a obține acces, cunoștințe și influență asupra operațiunilor companiilor;
  • companiile controlate de infractori deservesc adesea mai multe rețele simultan, permițând diverse forme de criminalitate gravă și organizată.

Citește și: Raport EUROPOL privind criminalitatea internațională

UE clarifică obligațiile privind interzicerea reexportului către Rusia

Pe 18 Decembrie 2024, Comisia Europeană a emis clarificări suplimentare privind obligațiile operatorilor europeni de a implementa clauza de „interzicere a reexportului către Rusia” prevăzută la Art 12g din Regulamentul 833/2014 care prevede că “Atunci când vând, furnizează, transferă sau exportă către o țară terță articole comune cu prioritate ridicată, astfel cum sunt enumerate în anexa XL, sau arme de foc și muniție, exportatorii interzic prin contract, începând cu 20 martie 2024, reexportul către Rusia și reexportul în scopul utilizării în Rusia”.

Pentru a asigura o implementare adecvată, clauza „interzicerea reexportului către Rusia” trebuie să conțină măsuri corective care să fie activate în cazul încălcării acesteia. Aceste măsuri corective ar trebui să fie suficient de puternice și să descurajeze operatorii din afara UE de la orice încălcare.

O abordare eficientă este, de exemplu, posibilitatea ca operatorul UE să oprească livrările și să suspende, să întrerupă sau să rezilieze contractul de îndată ce ia cunoștință de o încălcare de către partenerul său contractual a angajamentului său contractual de a nu reexporta bunurile sau tehnologia în cauză în Rusia.

Cu titlu de exemplu și fără a fi cumulative, aceste remedii adecvate pot duce la suspendarea, întreruperea sau rezilierea contractului, la aplicarea de sancțiuni financiare sau la hotărârea unei instanțe competente care să poată recunoaște că acest reexport este contrar dispozițiilor prevăzute în contract. De subliniat că o clauză generală, fără a nominaliza Rusia, de interzicere a reexportului către țările care fac obiectul măsurilor restrictive ale UE poate fi suficientă în cazul în care celelalte cerințe de la articolul 12g sunt îndeplinite.

Totodată, de îndată ce iau cunoștință de o încălcare, exportatorii trebuie să informeze autoritatea competentă a statului membru în care sunt rezidenți sau stabiliți.

În cazul în care un operator din UE întâmpină dificultăți persistente în inserarea clauzei „fără reexport către Rusia” într-un contract încheiat anterior din cauza refuzului contrapărții sale contractuale, obligația prevăzută la articolul 12g poate fi considerată îndeplinită, dacă operatorul transmite o comunicare unilaterală către clientul său prin care se interzice reexportarea în Rusia și reexportarea pentru utilizare în Rusia.

Acest lucru poate fi valabil doar în cazuri excepționale, de exemplu atunci când:

  • operatorii din UE pot demonstra că au depus toate eforturile pentru a include clauza; sau în cazul în care
  • au relații comerciale de lungă durată cu contrapartea și, prin urmare, au o bună înțelegere a contrapărții și dacă au efectuat procesele adecvate de due diligence care minimizează riscul de încălcare sau de eludare a sancțiunilor; și/sau atunci când
  • legislația națională a țării terțe în care este stabilită contrapartea împiedică astfel de clauze;

În context reamintim faptul la 24 decembrie 2024 intră în vigoare prevederile Articolul 12gb care prevăd că “persoanele fizice și juridice, entitățile și organismele care vând, furnizează, transferă sau exportă articole comune cu prioritate ridicată, astfel cum sunt enumerate în anexa XL:

(a) iau măsurile adecvate, proporțional cu natura și dimensiunile lor, pentru a identifica și a evalua riscurile ca astfel de produse sau tehnologii să fie exportate către Rusia și să fie exportate în vederea utilizării în Rusia, asigurându-se totodată că aceste evaluări ale riscurilor sunt documentate și actualizate;

(b) pun în aplicare politici, controale și proceduri adecvate, proporțional cu natura și dimensiunile lor, pentru a atenua și a gestiona în mod eficace riscurile ca astfel de produse sau tehnologii să fie exportate către Rusia și să fie exportate în vederea utilizării în Rusia, indiferent dacă astfel de riscuri au fost identificate la nivelul lor sau la nivelul statului membru sau al Uniunii.”

Descoperă TOATE noutățile AML din perioada 16-31 decembrie 2024 în documentul atașat:

Evenimentul perioadei: Integra Technologies, Inc. – sancțiune de 3,3 mil USD

Biroul pentru Industrie și Securitate (BIS) din cadrul Departamentului Comerțului din SUA a sancționat Integra Technologies, Inc. producător de dispozitive de radio cu sediul central în California, SUA cu suma de 3.300.000 de dolari. Sancțiunea se referă la exportul de tranzistori și produse conexe care pot fi utilizate pentru sisteme aviatice și radar efectuat de Integra în Rusia. Aceste produse se regăsesc pe lista comună UE și SUA a produselor/articolelor cu prioritate ridicată (Common High Priority Items), conform Anexei XL din Regulamentul UE nr.833/2014 actualizat.

Declarația perioadei – Director Executiv ONU E Ghada Waly

Declarația perioadei aparține directorului executiv ONU E Ghada Waly: ”În era digitală de astăzi, criminalitatea informatică devine din ce în ce mai răspândită și mai distructivă, exploatând persoanele vulnerabile și drenând trilioane din economiile noastre în fiecare an”.

Declarația a fost făcută cu ocazia adoptării unei noi convenții ONU pentru prevenirea și combaterea criminalității informatice, încheind un proces de negociere care a durat cinci ani.

Alte evenimente importante

1. Proiect de lege aprobat

PROIECTUL DE LEGE privind modificarea şi completarea Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, a fost aprobat în ședința de guvern din 18 decembrie 2024.

Față de propunerea inițială publicată de ONPCSB în 13 iunie 2024 pentru dezbatere publică există 7 modificări și clarificări în ceea ce privește PEP, anonimitatea produselor, identificarea și monitorizarea clienților și secretul profesional/bancar.

Proiectul de lege va fi dezbătut în parlament.

2. Noi coduri CAEN

Începând cu 01 Ianuarie 2025 CAEN Rev.3 intră în vigoare în conformitate cu Ordinului președintelui Institutului Național de Statistică nr. 377/2024.

Codurile CAEN sunt un element esențial în evaluarea de risc SB/FT și clasificările clienților aferente FATCA/CRS/DAC2.

Informații suplimentare privind noile coduri CAEN Rev3 și corespondența Rev2 vs Rev3 se găsesc pe pagina de internet a Institutului Național de Statistică

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *