concept de investitii
Investiții

Ghidul ESMA privind denumirile fondurilor care folosesc termeni MSG sau legați de durabilitate

Prezentul ghid publicat de ESMA se aplică societăților de administrare a OPCVM (Organism de plasament colectiv în valori mobiliare), inclusiv oricărui OPCVM care nu a desemnat o societate de administrare a OPCVM, administratorilor fondurilor de investiții alternative, și anume FIA administrate intern, EuVECA, EuSEF, ELTIF și FPM, precum și autorităților competente.

Scopul ghidului este de a preciza circumstanțele în care denumirile fondurilor care folosesc termeni legați de MSG sau de durabilitate sunt incorecte, neclare sau înșelătoare.

De ce este importantă denumirea unui fond

Denumirea unui fond este un mijloc de comunicare a informațiilor despre fond către investitori și este, de asemenea, un instrument de marketing important pentru fond. Denumirea unui fond este adesea primul element de informații despre fond pe care îl văd investitorii și, deși investitorii ar trebui să meargă dincolo de denumirea în sine și să analizeze cu atenție informațiile de bază ale unui fond, denumirea fondului poate avea un impact semnificativ asupra deciziilor lor de investiții.

Recomandări pentru administratorii de fonduri cu privire la folosirea termenilor în denumirile fondurilor

Iată principalele recomandări ESMA:

Conform pct. 16 din Ghid, fondurile care folosesc termeni legați de tranziție, de aspectele sociale și de guvernanță trebuie:

    • să atingă un prag de 80 % legat de proporția de investiții utilizate pentru a îndeplini obiectivele caracteristice de mediu sau sociale sau obiectivele de investiții durabile în conformitate cu elementele obligatorii ale strategiei de investiții, care trebuie să fie prezentate în anexele II și III la RDC (UE) 2022/1288; și
    • să excludă investițiile în societățile menționate la articolul 12 alineatul (1) literele (a)-(c) din RDC (UE) 2020/1818.

    Pct. 17 din Ghid specifică faptul că fondurile care folosesc termeni legați de mediu sau de impact trebuie:

    • să atingă un prag de 80 % legat de proporția de investiții utilizate pentru a îndeplini obiectivele caracteristice de mediu sau sociale sau obiectivele de investiții durabile în conformitate cu elementele obligatorii ale strategiei de investiții, care trebuie să fie prezentate în anexele II și III la RDC (UE) 2022/1288; și
    • să excludă investițiile în societățile menționate la articolul 12 alineatul (1) literele (a)-(g) din RDC (UE) 2020/1818.

    Conform pct. 18 din Ghid, fondurile care folosesc termeni legați de durabilitate trebuie:

    • să atingă un prag de 80% legat de proporția de investiții utilizate pentru a îndeplini obiectivele caracteristice de mediu sau sociale sau obiectivele de investiții durabile, în conformitate cu elementele obligatorii ale strategiei de investiții, care urmează să fie prezentate în anexele II și III la RDC (UE) 2022/1288;
    • să excludă investițiile în societăți menționate la articolul 12 alineatul (1) literele (a)-(g) din RDC (UE) 2020/1818; și
    • să se angajeze să investească în mod semnificativ în investițiile durabile menționate la articolul 2 alineatul (17) din Regulamentul privind publicarea de informații privind finanțarea durabilă.

    Pct. 19 din Ghid menționează: În cazul în care denumirea unui fond combină termeni de la mai mult de unul dintre punctele 16 și 17, dispozițiile de la punctele respective trebuie aplicate cumulativ, cu excepția termenilor combinați cu termeni legați de tranziție, caz în care trebuie aplicate numai punctele 16 și 21.

      Pct. 20: Fondurile care desemnează un indice ca indice de referință trebuie să folosească în denumirea lor doar termenii menționați la punctele 16-18, dacă fondul îndeplinește indicațiile prevăzute la aceste puncte.

      Pct. 21: Fondurile care folosesc în denumirile lor termeni legați de „tranziție” sau de „impact” trebuie, de asemenea, să se asigure că investițiile utilizate pentru a atinge pragul menționat la punctele 16 și, respectiv, 17 se află pe o cale clară și măsurabilă către tranziția socială sau de mediu sau sunt realizate cu obiectivul de a genera un impact social sau de mediu pozitiv și măsurabil, pe lângă randamentul financiar.

      Curs Noi repere legislative în domeniul ESG – programul analizează cele mai importante prevederi ale Directivei de combatere a greenwashing și Directivei de diligență necesară în materie de durabilitate a întreprinderilor

      Clarificări suplimentare privind obligațiunile verzi

      Pe data de 13.12.2024, ESMA, autoritatea de reglementare și supraveghere a piețelor financiare din UE, a publicat mai multe detalii (printr-o sesiune de Întrebări și Răspunsuri) despre aspectele specifice ale aplicării Ghidului privind numele fondurilor care utilizează termeni MSG sau de sustenabilitate.

      Întrebările și răspunsurile sunt legate de obligațiunile verzi, convergența privind „investirea semnificativă în investiții sustenabile” și definiția armelor controversate:

      • Întrebările și răspunsurile privind obligațiunile verzi explică faptul că restricțiile de investiții legate de excluderea companiilor nu se aplică investițiilor în obligațiunile verzi europene. Pentru alte obligațiuni verzi, administratorii de fonduri pot utiliza o abordare de tip look-through pentru a evalua dacă activitățile finanțate sunt relevante pentru excluderi;
      • Întrebările și răspunsurile despre „investirea semnificativă în investiții durabile” prezintă o înțelegere comună în rândul autorităților naționale competente conform căreia fondurile nu pot fi considerate că „investesc semnificativ în investiții durabile” dacă conțin mai puțin de 50% investiții durabile;
      • Întrebările și răspunsurile privind armele controversate precizează că referința pentru excluderea referitoare la armele controversate ar trebui să fie cea menționată în indicatorul 14 privind principalele efecte negative din SFDR.

      ESMA a decis să clarifice tratamentul Obligațiunilor Verzi din cauza aplicării iminente a Regulamentului European privind Obligațiunile Verzi și a referinței din mandate în Directivele AIFMD și UCITS, menționând că legislația sectorială are prioritate.

      Citește și: Avertisment ESMA: Cerințe la postarea recomandărilor de investiții pe rețelele sociale

      Sursa foto: 123rf.com

      Lasă un răspuns

      Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *