Noi măsuri G7 privind prevenirea eludării sancțiunilor împotriva Rusiei
G7 intenționează să consolideze mecanismele de monitorizare și aplicare a sancțiunilor împotriva Rusiei, vizând nu doar entitățile rusești, ci și țările sau companiile terțe care facilitează eludarea acestor sancțiuni. Aceste inițiative reflectă angajamentul continuu al G7 de a limita capacitatea Rusiei de a-și finanța eforturile militare și de a susține presiunea economică globală asupra regimului de la Moscova. Vă prezentăm în acest articol noile măsuri G7 privind consolidarea sancțiunilor împotriva Rusiei, dar și alte noutăți AML din perioada 23-27 septembrie 2024.
G7 publică noi măsuri pentru consolidarea sancțiunilor împotriva Rusiei
G7 prin Mecanismul de coordonare a punerii în aplicare sancțiunilor internaționale (Enforcement Coordination Mechanism ) și în colaborare cu Coaliția Globală privind Controlul Exporturilor (Global Export Control Coalition) a publicat noi orientări sectoriale privind prevenirea eludării controalelor la export și a sancțiunilor impuse Rusiei.
Documentul aduce clarificării și actualizări în ceea ce privește:
- lista bunurilor comune de înaltă prioritate;
- indicatorii de avertizare (red flags) privind riscurile de eludare a măsurilor de control a exporturilor și sancțiunilor;
- cele mai bune practici pentru investigarea indicatorilor de avertizare;
- resurse și instrumente utile în procesul de diligență privind implementarea regimurilor sancționatorii.
Lista Bunurilor comune de înaltă prioritate conține 50 de produse (tariff lines) de import care au fost identificate în componența produselor militare folosite de armata Rusă pe teritoriul Ucrainei fiind împărțite în 4 mari categorii (Tiers):
- circuite intergate / microelectronice;
- produse electronice de comunicare;
- produse din categoria sistemelor militare;
- produse aferente controlului numeric computerizat.
Ghidul prezintă de asemenea 12 tipuri de indicatorii de avertizare dintre care evidențiem:
- schimbări bruște în activitatea comercială de export urmare a implementării sancțiunilor sectoriale;
- documentația privind exporturile incompletă, inconsistentă, confuză sau inexactă, utilizarea unor tarife subevaluate;
- existența pe circuitul comercial a unor companii de fațadă cu structura de proprietate opacă înregistrate în jurisdicții cu risc ridicat;
- utilizarea unor rute complexe și neuzuale de transport.
În situația existenței indicatorilor de risc, ghidul recomandă aplicarea unor măsuri suplimentare de diligență care să cuprindă cel puțin următoarele activități:
- verificarea tuturor părților și produselor implicate cu listele oficiale de persoane desemnate și bunuri aflate sub restricții sectoriale;
- solicitarea de documente suplimentare privind beneficiarul final;
- reevaluarea elementelor de suspiciune prin prisma cazuisticii publice privind practicile de eludare a sancțiunilor;
- consultarea, solicitarea de opinii, avize de la autoritățile competente locale.
În final, documentul inventariază sursele publice care pot fi consultate la evaluărilor de risc menționate și care conțin liste, opinii și ghiduri puse la dispoziție de UE, SUA, UK, Canada, Japonia.
Membrii Coaliției Globale privind Controlul Exporturilor (GECC) sunt: Australia, Canada, cele 27 state membre UE, Islanda, Japonia, Liechtenstein, Noua Zeelandă, Norvegia, Coreea de Sud, Elveția, Taiwan, Marea Britanie și SUA.
Cursuri de prevenirea și combaterea spălării banilor – devino expert în domeniu!
Îmbunătățește-ți expertiza în combaterea spălării! Cursurile noastre de combaterea și spălarea banilor sunt structurate pentru a oferi o combinație optimă de teorie și practică. Programele includ noțiuni teoretice și practice, studii de caz și exemple din cazuistica internă și internațională.
Vezi cursurile disponibile AICI și înscrie-te rapid >>>
SUA destructurează o rețea de criminalitate cibernetică rusă
În cadrul unei acțiuni de amploare, autoritățile americane de combatere a criminalității financiare, respectiv Departamentul de Stat al Trezoreriei SUA, Oficiul pentru Controlul Activelor Străine (OFAC) și Oficiul de Combatere a Spălării Banilor (FinCEN), au destructurat o structură complexă de criminalitate cibernetică și financiară de origine rusă. FinCEN a desemnat platforma rusească de tranzacționare a monedelor virtuale PM2BTC ca fiind „primary money laundering concern” în legătură cu activități financiare ilicite în Rusia.
În același timp, OFAC a inclus în lista SDN platforma de tranzacționare a monedelor virtuale Cryptex, înregistrată în St. Vincent and the Grenadines, alături de persoana fizică Sergey Sergeevich Ivanov, asociată cu PM2BTC. Ambele platforme sunt utilizate preponderent pe teritoriul Rusiei pentru eludarea sancțiunilor internaționale și schimbul în ruble al monedelor virtuale obținute din activități de criminalitate informatică, estimate la peste 8,5 miliarde USD.
Cu ajutorul autorităților din Olanda, au fost confiscate 7 milioane de EUR, dezactivate domeniile de internet și indisponibilizate infrastructurile informatice utilizate de PM2BTC și Cryptex.
De asemenea, Departamentul de Stat al SUA a oferit o recompensă de 10 milioane USD pentru informații care să conducă la arestarea sau condamnarea lui Sergey Sergeevich Ivanov.
Departamentul de justiție SUA: Actualizarea Ghidului de conformitate al companiilor
În contextul demersurilor actuale de introducere a inteligenței artificiale în cadrul programelor de conformitate implementate de instituțiile financiare, se remarcă actualizarea efectuată de Departamentul de Justiție din SUA asupra “Ghidului de evaluare al programului de conformitate al companiilor” cu prevederi referitoare la utilizarea noilor tehnologii și a celor emergente cu accent pe tehnologiile de inteligență artificială.
Conform actualizărilor din 23 Septembrie 2024, procurorii americani trebuie să evalueze eficacitatea evaluării riscurilor și modul în care programul de conformitate al companiilor a fost adaptat pe baza acestei evaluări, precum și criteriile de actualizare periodică. Astfel sunt analizate în detaliu metodologia de evaluare a riscurilor din punct de vedere al abordării proactive și reactive, al alocării adecvate a resurselor, al definirii indicatorilor timpurii de avertizare și identificare a riscurilor emergente, și nu în ultimul rând al proceselor de “lessons learned”.
Referitor la utilizarea inteligenței artificiale (AI), autoritățile trebuie să clarifice următoarele:
- care este abordarea în materie de guvernanță în ceea ce privește utilizarea IA?
- cum este evaluat impactul AI asupra capacității de conformare?
- cum este integrată evaluarea riscurilor aferente AI în evaluarea globală a riscurilor?
- cum sunt limitate potențiale consecințe negative sau neintenționate rezultate din utilizarea AI?
- cum este administrat potențialul de utilizare deliberat necorespunzătoare sau imprudență a AI?
- care sunt controale pentru a se asigura că AI este utilizată numai în scopurile prevăzute?
- care este baza de referință a procesului decizional uman pentru evaluarea IA?
- cum este monitorizată și pusă în aplicare responsabilitatea privind utilizarea IA?
- cum sunt instruiți angajații cu privire la utilizarea AI?
Descoperă toate noutățile AML din perioada 23-27 septembrie 2024 în documentul atașat:
Evenimentul perioadei: Suspendarea accesului Columbiei la platforma Egmont Group
Egmont Group, organizație internațională creată pentru combaterea spălării banilor, a suspendat accesul Columbiei la platforma sa globală de partajare a informațiilor după ce președintele Gustavo Petro a divulgat informații confidențiale pe care oficialii columbieni le-au obținut de la organizație. Aceste informații se refereau la faptul că, în 2021, guvernul Columbiei, care era condus atunci de Iván Duque, a plătit unei companii israeliene 11 milioane de dolari în numerar pentru a achiziționa programul de spionaj Pegasus.
Declarația perioadei: judecătoarea Katherine Polk Failla în cazul co-fondatorului Tornado Cash
Declarația a fost făcută de judecătoarea americană Katherine Polk Failla în legătură cu cazul lui Roman Storm, co-fondatorul Tornado Cash, care este urmărit penal pentru spălare de bani. Storm își susține nevinovăția, argumentând că scrierea de programe informatice este o formă de exprimare liberă protejată de dreptul la liberă exprimare :„Atunci când un programator utilizează un cod pentru a determina un computer să execute diverse funcții, codul respectiv nu reprezintă libertate de exprimare. Utilizarea de coduri sau programe informatice pentru a realiza spălarea banilor este departe de a fi genul de activitate care ar merita protecția Primului Amendament”.
Citește și: Raport FATF privind conformitatea profesioniștilor nefinanciari în legătură cu corupția
Sursa foto: 123rf.com