oameni de afaceri care se uita pe laptop
Combaterea spălării banilor

Raport FSB privind aplicarea codului LEI

Codul LEI (Legal Entity Identifier) este un identificator unic global atribuit entităților juridice care participă la tranzacții financiare. Acest sistem de identificare are scopul de a spori transparența pe piețele financiare și de a permite monitorizarea mai eficientă a riscurilor sistemice. Vom analiza în acest articol principalele constatări ale raportului publicat de FSB în ceea ce privește punerea în aplicare a codului LEI. De asemenea, vom prezenta și alte noutăți importante privind evenimentele de combaterea și prevenirea spălării banilor din perioada 21-31 octombrie 2024!

Raport FSB privind aplicarea codului LEI (“identificatorul entității juridice”)

Consiliul pentru Stabilitate Financiară (FSB – Financial Stability Board) a publicat un raport intermediar privind punerea în aplicare a identificatorului entității juridice (LEI- Legal Entity Identifier).

Ce este Codul LEI

Codul LEI, “identificatorul entității juridice” este un cod de referință format din 20 de caractere pentru identificarea unică a entităților distincte din punct de vedere juridic care se angajează în tranzacții financiare și datele de referință asociate și care se bazează pe standardul ISO 17442 elaborat de Organizația Internațională de Standardizare.

În 2012, liderii G20 în contextul crizei financiare globale, au solicitat FSB să stabilească un identificator unic la nivel mondial pentru entitățile juridice, pentru a identifica contrapărțile și a gestiona expunerile la riscuri financiare pentru companii, în special pe piețele derivate extrabursiere (OTC).

FSB a explorat utilizarea LEI în plățile transfrontaliere pentru a contribui la atingerea obiectivelor foii de parcurs a G20 pentru plăți transfrontaliere mai rapide, mai ieftine, globale și transparente („Foaia de parcurs a G20”). Acest studiu a fost realizat în colaborare cu Global Legal Entity Identifier Foundation (GLEIF) și cu Regulatory Oversight Committee (ROC) pentru a aborda provocările identificate anterior în ceea ce privește adoptarea pe scară largă a LEI, cum ar fi calitatea datelor, costurile și facilitățile pentru adoptare, precum și modalitățile de promovare a beneficiilor LEI, în special în cazul plăților transfrontaliere.

Constatările raportului privind aplicarea codului LEI

Raportul a constatat că atât autoritățile, cât și participanții la piață recunosc beneficiile potențiale ale LEI în consolidarea standardizării datelor, precum și în sprijinirea proceselor de cunoaștere a clientelei și a implementării sancțiunilor internaționale.

Valoarea potențială a LEI în plățile transfrontaliere a fost ilustrată de proiectele pilot desfășurate de GLEIF, de includerea LEI ca element de date opțional în modelul de date ISO 20022 de către Comitetul pentru plăți și infrastructuri de piață (CPMI) al Băncii Reglementelor Internaționale și de propunerea LEI ca una dintre opțiunile de identificare obligatorie a persoanelor juridice în cadrul consultării publice realizată de FATF privind Recomandarea 16 privind transparența plăților.

În plus, lansarea identificatorului verificabil al entității juridice (vLEI) – o acreditare digitală verificabilă bazată pe încrederea în LEI – permite autentificarea digitală verificabilă (pentru consumatori, investitori, autorități de reglementare și alți participanți la piață) a reprezentanților organizaționali, care poate ajuta organizațiile de servicii financiare să abordeze mai eficient domeniile de risc reprezentate de spălarea banilor și frauda în plățile transfrontaliere și în tranzacțiile cu criptomonede, reducând totodată și costurile.

Recomandări FSB privind codul LEI

FSB face următoarele recomandări ca:

1. Jurisdicțiile membre ale FSB, în colaborare cu ROC și GLEIF:

  • să continue explorarea modalităților de promovare a adoptării LEI, în special în afara sectorului financiar, inclusiv a modalităților de promovare a conștientizării și adoptării vLEI pentru a spori încrederea în schimburile digitale prin autentificare verificabilă;
  • să exploreze, după caz, posibilitatea de a impune utilizarea LEI pentru anumite tipuri de mesaje de plată pentru rutarea formatelor de mesaje care migrează către mesajele ISO 20022;
  • să continue explorarea, împreună cu autoritățile naționale de reglementare și cu alte părți, a rolului pe care LEI l-ar putea juca în sprijinirea entităților în ceea ce privește diligența necesară pentru măsurile de cunoaștere a clientelei și aplicarea restricțiilor de sancțiunile internaționale;
  • să iei în considerare o abordare etapizată a introducerii cerinței LEI în mesajele de plată, prin evaluarea categoriilor de entități sau a pragurilor de valoare a plăților care ar putea fi luate în considerare pentru introducerea treptată a cerințelor LEI pentru plăți.

2. Organismele de standardizare relevante și organizațiile internaționale ar trebui să ia în considerare emiterea de orientări cu privire la rolul pe care LEI și, eventual, vLEI l-ar putea juca în sprijinirea entităților în ceea ce privește diligența necesară pentru cunoașterea clientelei, spălarea banilor, sancțiunile internaționale precum și prevenirea fraudei.

Mai multe detalii privind codul LEI se pot obține de pe pagina dedicată de internet a ASF.

În context, este de menționat sondajul ESMA privind utilizarea LEI. Sondajul a fost lansat la data de 18 octombrie 2024 și se va încheia la 12 noiembrie 2024.

Actualizarea avizului pentru plafonarea prețurilor în industria petrolieră maritimă și sectoare conexe

Coaliția pentru plafonarea prețurilor (Price Cap Coalition) a actualizat avizul pentru sectorul public și privat din industria petrolieră maritimă și sectoarele conexe. Documentul oferă recomandări privind cele mai bune practici și reflectă angajamentul continuu al Coaliției de a promova practici responsabile, de a pune capăt activităților comerciale sancționate și de a spori conformitatea cu plafonarea prețurilor.

De asemenea, avizul oferă părților responsabile noi recomandări cu privire la respectarea obligațiilor internaționale, îmbunătățirea procesului de due diligence în ceea ce privește vânzările de petroliere, finanțarea și asigurarea acestora, evitarea interacțiunilor cu persoanele și entitățile sancționate și creșterea gradului de conștientizare. Documentul evidențiază 11 recomandări și încurajează părțile implicate să solicite ca navele să aibă o acoperire de asigurare maritimă continuă și adecvată pentru întreaga durată a călătoriilor lor.

Totodată, coaliția recomandă părților implicate să solicite ca navele să fie asigurate de furnizori de asigurări legitimi, cu o acoperire suficientă pentru obligațiile prevăzute de Convenția privind răspunderea civilă și de Legea privind poluarea cu hidrocarburi. Părțile implicate ar trebui să ia în considerare nu numai verificarea clienților și a navelor în listelele oficiale de sancțiuni, ci și să facă investigații proactive pentru a stabili expunerea la sancțiuni, inclusiv pentru a înțelege dacă partenerii lor contractuali nesancționați sunt implicați în activități de evaziune sau eludare a regimurilor sancționatorii.

Instituțiile financiare ar trebui să fie conștiente de faptul că proprietarii și operatorii navelor sancționate pot încerca să se angajeze în practici înșelătoare pentru a ascunde statutul lor, cum ar fi redenumirea, schimbarea pavilionului, ascunderea numărului lor IMO sau falsificarea documentelor, ceea ce crește riscul de sancțiuni pentru contrapărțile nesancționate.

Reamintim faptul că țările G7, Uniunea Europeană, Australia și Noua Zeelandă au inițiat Coaliția pentru plafonarea prețurilor în Decembrie 2022 și au impus un plafon de preț pentru petrolul și produsele petroliere rusești. Scopul plafonării prețurilor este de a limita veniturile Rusiei din exporturile de petrol, permițând în același timp petrolului rusesc să circule pe piețele globale.

Această măsură este menită să contribuie la stabilizarea prețurilor globale la petrol și să reducă impactul războiului din Ucraina asupra economiei mondiale. Plafonarea prețurilor funcționează prin interzicerea furnizării de servicii, cum ar fi transportul maritim, asigurarea și finanțarea, navelor care transportă petrol rusesc vândut peste plafonul de preț stabilit. Această măsură este menită să facă mai dificilă și mai costisitoare pentru Rusia vânzarea petrolului său la prețuri mai mari.

Evaluarea sectorială ONPCSB pentru furnizorii de servicii de cripoactive

ONPCSB a publicat Evaluarea sectorială pentru furnizorii de servicii de schimb între monede virtuale și fiduciare și furnizorii de portofele digitale din România.

Conform evaluării Naționale din 2022, care a vizat perioada 2018-2020, sectorul economic în care activează furnizorii de servicii de cripoactive prezintă un nivel ridicat de risc, caracterizat prin anonimatul tranzacțiilor, rapiditatea acestora și lipsa limitărilor privind fondurile transferate.

Din cazuistica analizată, infracțiunile asociate criptoactivelor au fost corupția, fraudele de tip phishing și skimming, și nu în ultimul rând evaziunea fiscală. În principal fondurile care au ajuns în conturile instituțiilor financiare din România au provenit din extern și au fost retrase în numerar.

Evaluarea sectorială analizează riscurile SB/FT asociate cu activitățile furnizorilor de servicii de active virtuale (VASP), evidențiind vulnerabilitățile, eficacitatea măsurilor de administrare și nivelul general de expunere la riscuri.

În contextul analizei asupra amenințărilor și vulnerabilităților, documentul prezintă 6 din cele mai răspândite tipologii, însoțite de indicatori specifici și exemple:

  1. utilizarea platformelor neconforme
  2. utilizarea cărăușilor de bani
  3. utilizarea mixerelor și a platformelor DeFi
  4. utilizarea ATM-urilor
  5. utilizarea NFT
  6. utilizarea ICO

Evaluarea concluzionează că Riscul agregat privind spălarea banilor este Ridicat, pe fondul anonimatului tranzacțiilor, complexității produselor și serviciilor dar și din cauza conformării și reglementării deficitare. În ceea ce privește categoriile componente, riscurile sunt ridicate în ceea ce privește clienții, produsele și serviciile, tranzacțiile și amenințările globale, fiind apreciat un risc Mediu-Ridicat pentru categoria riscurilor de conformitate. În ceea ce privește riscurile de finanțare a terorismului în sectorul VASP din România acestea sunt evaluate la un nivel scăzut.

Curs Legislația aferentă criptoactivelor: aspecte fundamentale

Cursul vizează aprofundarea cerințelor Regulamentului 1114/2023 (MiCAR) în domeniul cripto-activelor, cu focus asupra obiectivelor de reglementare menite să contracareze riscurile aferente.

Înscrie-te ACUM la cursul Legislația aferentă criptoactivelor: aspecte fundamentale>>>

Actualizarea listei gri FATF

La 25 Octombrie 2024 FATF a revizuit și actualizat lista jurisdicțiilor aflate sub monitorizare sporită (lista gri), Senegal a ieșit de sub monitorizare în timp ce Algeria, Angola, Côte d’Ivoire și Liban au fost adăugate în listă.

Lista gri conține 24 de țări:

  1. Algeria
  2. Angola
  3. Bulgaria
  4. Burkina Faso
  5. Camerun
  6. RD Congo
  7. Coasta de Fildeș
  8. Croația
  9. Haiti
  10. Kenya
  11. Liban
  12. Mali
  13. Monaco
  14. Mozambic
  15. Namibia
  16. Nigeria
  17. Filipine
  18. Senegal
  19. Africa de Sud
  20. Sudan de Sud
  21. Siria
  22. Tanzania
  23. Venezuela
  24. Vietnam
  25. Yemen

Alte evenimente AML importante

Descoperă toate evenimentele AML importante din perioada 21-31 octombrie 2024 în documentul PDF atașat:

Evenimentul perioadei: sancțiune de 900.000 USD pentru încălcarea legislației de combaterea spălării banilor

Oficiul de prevenire și combatere a spălării banilor din SUA (FINCEN) a sancționat cu 900 000 USD compania Lake Elsinore Hotel and Casino pentru încălcări privind legislația de combatere a spălării banilor. Deficiențele identificate se referă în principal la identificarea și verificarea clienților, raportarea tranzacțiilor statistice și suspecte către autorități.

Declarația perioadei: Michael Lockard, avocat al Departamentului de Justiție SUA

„Pentru o bancă comercială străină, care este deținută majoritar de statul turc, să spele miliarde și miliarde de dolari (în beneficiul Iranului), să înșele băncile, să mintă funcționarii Trezoreriei SUA, acest comportament este fără precedent”, a declarat Michael Lockard, avocat al Departamentului de Justiție, cu ocazia deciziei curții de apel care a respins cererea de imunitate a băncii turce Halkbank în fata justiției din SUA.

Citește și: Bancă digitală amendată cu 29 mil. lire sterline pentru controale deficitare privind sancțiunile internaționale

Sursa foto: 123rf.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *