Banner pentru Raport ONPCSB
Combaterea spălării banilor

Raport anual de activitate ONPCSB pentru 2023

Noutățile privind activitățile de combaterea și prevenirea spălării banilor din prima jumătate a lunii mai includ Raportul anual de activitate pe 2023 al ONPCSB, avertisment FinCEN privind tranzacțiile organizațiilor teroriste și documentul AUSTRAC privind vulnerabilităților din piața jocurilor de noroc. Află toate noutățile AML!

Raport anual de activitate ONPCSB pentru 2023

Oficiul Național de Prevenirea și Combaterea Spălării Banilor a publicat Raportul Anual de Activitate pentru anul 2023 care descrie activitatea instituției din 2 perspective, și anume:

  • din perspectiva misiunii operaționale, îndeplinite conform cadrului legal intern și internațional care guvernează activitatea unității de informații financiare
  • din perspectiva dezvoltării instituționale

Din punct de vedere instituțional, anul 2023 a fost marcat de Evaluarea Mutuală a României de către Comitetul MONEYVAL și implementarea noului Sistem Informatic Integrat de Analiză a Informațiilor, instrument IT sofisticat, destinat în principal realizării funcției de bază a Oficiului.

Tranzacții suspecte 2023: statistici ONPCSB

În ceea ce privește riscul de spălare a banilor și finanțare a terorismului, în cursul anului 2023 au fost înregistrate în cadrul Oficiului 21.303 Rapoarte de Tranzacții Suspecte și sesizări din oficiu, acest număr fiind în creștere cu 32,6% față de anul anterior și cu 39% față de anul 2021.

Oficiul a primit de la entitățile raportoare înainte de efectuarea operațiunilor 1.843 Rapoarte de Tranzacții Suspecte (8,65%), dintre care:

  • 258 au conținut tranzacții blocate la nivelul entităților raportoare
  • pentru 1.585 de rapoarte a fost necesară emiterea unei decizii din partea Oficiului.

În acest context, în 24 de cazuri (1,3% din RTS neefectuate) s-a decis suspendarea efectuării tranzacției pentru o perioadă de 48 ore, iar pentru 2 cazuri (0,11% din RTS neefectuate) s-a dispus de către Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție măsura prelungirii suspendării efectuării tranzacției cu 72 de ore.

În ceea ce privește domeniile de activitate din care au provenit fondurile supuse procesului de spălare, pe primele trei locuri s-au situat:

  • comerțul interior (28%)
  • sectorul imobiliar (15%)
  • comerțul exterior (14%)

Din activitatea de analiză strategică derulată de Oficiu, a rezultat că infracțiunile generatoare de fonduri ilicite s-au regăsit printre cele prevăzute de următoarele acte normative:

  • Legea nr 241/2005 pentru prevenirea şi combaterea evaziunii fiscale;
  • Codul penal ( delapidarea și/sau fals intelectual),
  • Legea nr 31/1990 privind societățile comerciale ( delapidare și folosireacu rea credinţă a bunurilor sau creditului);
  • Legea nr 39/2003 privind prevenirea și combaterea criminalității organizate (infracțiuni cu caracter transnațional),
  • Legea nr 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea şi sancţionarea faptelor de corupție.

Ca și în anii anteriori, principala infracțiune generatoare de fonduri ilicite supuse spălării a fost evaziunea fiscală, aceasta regăsindu-se în 54 dintre cazurile analizate în anul 2023.

Tipologii infracțiuni și alte informații despre spălarea banilor în 2023

Raportul prezintă un număr de 5 tipologii grupate în funcție de infracțiunea generatoare a fondurilor ilicite supuse procesului de spălare exemplificate prin 11 exemple.

În ceea ce privește procesul de diseminare spontană, în cursul anului 2023 s-au transmis 149 informări către Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, 177 către diferite unități de parchet, 301 informări către diferite structuri din cadrul Ministerului Afacerilor Interne și 5 informări către Serviciul Român de Informații.

Referitor la dimensiunea internațională a riscului, cele mai multe solicitări de informații au fost primite din (top3): Italia, UK și Germania/Ukraina (la egalitate) care au vizat infracțiuni de Spălarea banilor, Fraudă/înșelăciune și Grup infracțional organizat.

În contrapartidă, Oficiul a solicitat informații din UK, Germania, Spania cu referire la infracțiuni de Spălarea banilor, Fraudă și Trafic de droguri. Informările spontane au venit din Austria, Malta și Lituania și fost transmise către Italia, Germania/Ukraina, Franța/Spania.

În ceea ce privește rapoartele statistice privind tranzacțiile în numerar și transferuri externe care depășesc 10.000 EUR, valoarea tranzacțiilor în numerar a înregistrat o ușoară scădere (0,8%) în timp ce transferurile externe au cunoscut o creștere moderată de 17,3%. Se evidențiază la acest capitol tranzacțiile de remitere de bani (raportate de către companiile de profil începând cu 21 Mai 2021 și nu de către instituțiile de credit) care au înregistrat o creștere exponențială de peste 7 ori, de la 89,6 milioane EUR în 2022 la 644,9 milioane EUR în 2023.

Avertisment FinCEN privind tranzacțiile organizațiilor teroriste susținute de Iran

US Financial Crimes Enforcement Network (FinCEN ) a emis un avertisment privind tranzacțiile derulate de organizațiile teroriste susținute de Republica Islamică Iran (Iran), pe fondul intensificării activității teroriste în Orientul Mijlociu.

Documentul subliniază că Iranul, prin intermediul organizației paramilitare Islamic Revolutionary Guard Corps (IRGC), finanțează entități desemnate de SUA și aflate sub regimul sancționatoriu OFAC -Foreign Terrorist Organizations (FTO) , Specially Designated Global Terrorist organizations (SDGT) ) printre care se numară: Lebanese Hizballah (Hizballah), Hamas, the Palestinian Islamic Jihad (PIJ), Houthis (Ansarallah) dar și alte grupări armate în Iraq și Syria.

Avertismentul evidențiază mijloacele prin care organizațiile teroriste primesc sprijin din partea Iranului și descrie mai multe tipologii pe care aceste organizații teroriste le folosesc pentru a accesa sau eluda sistemul sancționatoriu internațional pentru a strânge, a transfera și a utiliza fonduri.

De asemenea, documentul descrie 9 indicatori de suspiciune care pot ajuta instituțiile financiare să identifice activitățile suspecte aferente. De subliniat că organizațiile teroriste utilizează suplimentar o serie de alte mecanisme pentru a obține venituri, inclusiv organizații caritabile fictive sau frauduloase, angajarea în activități comerciale ilicite, cum ar fi traficul de arme și de droguri, impunerea de taxe și extorcarea populației.

În context se remarcă includerea pe lista OFAC SDN în luna Mai 2024 sub regimul instituit de Executive Order 13224, sectiunea Hizballah Financial Sanctions Regulations a 2 persoane juridice și 5 persoane fizice care activează în Liban, Emiratele Arabe Unite și Franța și care au un agent de schimb valutar, aflat deja pe lista de interdicție, să se sustragă sancțiunilor și să faciliteze activități ilicite în sprijinul Hezbollah.

Citește și: Alertă emisă de FinCEN privind finanțarea grupării teroriste HAMAS

Document AUSTRAC privind vulnerabilităților din piața jocurilor de noroc

Urmare a sancționării cu 450 milioane dolari a celei mai mari companii din domeniul jocurilor de noroc din Australia, autoritatea de supraveghere (AUSTRAC) a publicat un material de tip „lecții învățate” cu scopul de a atrage atenția asupra vulnerabilităților din piața jocurilor de noroc și de a crește gradul de conformare în această industrie.

Autoritatea evidențiază deficiențele cu impact semnificativ identificate în cadrul de reglementare internă și de administrare a riscurilor care se referă la:

  • metodologia de evaluare a riscurilor de SB/FT capabilă să identifice și să evalueze riscurile tuturor serviciilor furnizate de companie;
  • riscurile de SB/FT cu care se confruntă entitatea, care trebuie evaluate periodic în conformitate cu o metodologie adecvată de evaluare a riscurilor de SB/FT;
  • sisteme și controale interne adecvate bazate pe riscuri, capabile să identifice, să atenueze și să gestioneze riscurile în conformitate cu apetitul pentru risc al companiei;
  • fluxuri si procese coerente pentru aprobarea și supravegherea activității de către consiliul de administrație și de către conducerea superioară.

Principala concluzie vizează necesitatea de a menține un program care sa aibă ca scop principal identificarea, atenuarea și gestionarea riscurilor de spălarea banilor și de finanțare a terorismului și precum și obligația conducerii de rang superior în supravegherea activității pentru a se asigura ca programele AML/CTF implementate adresează în mod eficient riscurile în contextul evoluțiilor dinamice a riscurilor companiei, a celor sectoriale, naționale și transnaționale.

CURS Cunoașterea clientelei și prevenirea spălării banilor în activitatea furnizorilor de servicii de jocuri de noroc

Obiectivele specifice cursului includ:

  • Înțelegerea conceptelor cheie
  • Cunoașterea cadrului legal și reglementărilor
  • Identificarea riscurilor specifice
  • Învățarea tehnicilor și procedurilor de cunoaștere a clientelei pentru identificarea și verificarea clienților
  • Evaluarea și actualizarea regulată a cunoștințelor personalului

Înscrie-te ACUM la Cursul Cunoașterea clientelei și prevenirea spălării banilor în activitatea furnizorilor de servicii de jocuri de noroc

Descoperă și alte noutăți AML importante în documentul atașat:

Evenimentul perioadei: amendă de 6 mil. USD pentru BINANCE Canada

BINANCE a fost sancționată de autoritățile de supraveghere din Canada cu 6 milioane de dolari pentru încălcarea legislației privind prevenirea spălării banilor și combaterea terorismului.

Concret, s-a constatat că Binance Holdings Limited a comis următoarele încălcări administrative:

  • neînregistrarea la FINTRAC ca afacere de servicii monetare străine; și
  • neraportarea tranzacțiilor mari în monedă virtuală de 10.000 USD sau mai mult în cursul unei singure tranzacții, împreună cu informațiile prescrise.

Declarația perioadei: CEO Toronto-Dominion Bank

Toronto-Dominion Bank’s CEO Bharat Masrani, în contextul sancțiunii de 9,19 milioane de dolari aplicată de FINTRAC Canada pentru deficiențe în evaluarea riscurilor și identificarea tranzacțiilor suspecte și a anchetelor din SUA de unde se așteaptă o sancțiune estimată la 450 milioane de dolari. „Acest lucru este absolut inacceptabil. Deși sistemele noastre au oprit o mulțime de activități, sunt profund dezamăgit că au existat cazuri grave în care nu am reușit să oprim acești infractori. Acest lucru este împotriva valorilor noastre și a tot ceea ce credem.”

NOTA IMPORTANTĂ: OFAC a implementat un nou sistem de acces și administrare a listelor de sancțiuni care poate fi accesat la adresa: https://ofac.treasury.gov/sanctions-list-service

Citește și: Raport Europol „Descifrarea celor mai periculoase rețele infracționale din UE”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *