Persoană cu multe bancnote de dolari în mână
Combaterea spălării banilor

Raport Europol „Descifrarea celor mai periculoase rețele infracționale din UE”

Cele mai recente noutăți privind activitățile de combaterea și prevenirea spălării banilor includ publicarea raportului Europol „Descifrarea celor mai periculoase rețele infracționale din UE” și aprobarea Directivei privind definirea infracțiunilor și a sancțiunilor pentru încălcarea măsurilor restrictive ale UE. Află care a fost evenimentul perioadei 1-15 aprilie 2024 și declarația începutului de lună!

Raport Europol „Descifrarea celor mai periculoase rețele infracționale din UE”

Europol a publicat un nou raport intitulat Descifrarea celor mai periculoase rețele infracționale din UE” care reprezintă cea mai mare amenințare asupra Uniunii Europene. Această analiză, prima de acest fel, cartografiază factori infracționali ai celor mai amenințătoare rețele infracționale și explică în detaliu modul în care sunt organizate, cum își desfășoară activitățile infracționale precum și locul în care acestea operează. Urmare a analizei caracteristicilor a 821 de rețelele infracționale, totalizând peste 25.000 membrii, au rezultat următoarele concluzii:

    • Infractorii dau dovadă de o agilitate remarcabilă pentru a-și adapta procesele în domeniul criminalității la oportunități și provocări, inclusiv la cele reprezentate de aplicarea legii, 30% fiind active de mai mult de 10 ani. Aceștia sunt capabili să se infiltreze pe scară largă și să abuzeze de structurile comerciale legale care le permite să își spele profiturile infracționale. 86 % dintre cele mai amenințătoare rețele infracționale utilizează structuri comerciale legale, marea majoritate constituite pe teritoriul UE.
    • Activitatea infracțională are caracter transfrontalier în cele mai multe cazuri, în total, 112 cetățeni au fost reprezentate printre membrii celor 821 de rețele infracționale analizate, 68% dintre rețele fiind compuse din membri de mai multe cetățenii. Cu toate acestea, din punct de vedere geografic în ceea ce privește activitățile principale, marea majoritate păstrează o concentrare geografică puternică și nu își extind prea mult activitățile principale, iar 76% sunt prezente sau active în 2 până la 7 țări.
    • Rețelele infracționale cu cel mai ridicat risc exercită un control și o concentrare puternică asupra operațiunilor lor infracționale și tind să se specializeze într-o singură activitate infracțională principală; rețelele cu adevărat multi-criminale sunt mai degrabă excepția decât regula. Conducerea a 82% dintre cele mai puternice rețele infracționale este stabilită fie în țara principală de activitate, fie în țara de origine a membrilor cheie.
    • Jumătate dintre rețele infracționale analizate sunt implicate în traficul de droguri, urmând fraudele, traficul cu migranți și traficul de ființe umane. Mai mult de 70% dintre rețele se implică în acte de corupție pentru a facilita activitatea infracțională sau pentru a obstrucționa aplicarea legii sau procedurile judiciare. 68 % dintre rețele utilizează violența și intimidarea ca o caracteristică intrinsecă a modului lor de operare.

    Rețelele de crimă organizată din România sunt în general active în domeniul infracțiunilor organizate împotriva proprietății (spargeri, infracțiuni cu autovehicule și jafuri), fraude cu subvenții și TVA și trafic de ființe umane în scopul exploatării sexuale.

    Majoritatea activităților infracționale se desfășoară în Europa, acestea operând în principal în Austria, Germania, Belgia, Cehia, Franța, Olanda, Spania, Suedia, Elveția și Regatul Unit.

    Directiva UE privind definirea infracțiunilor și a sancțiunilor pentru încălcarea măsurilor restrictive ale Uniunii

    Consiliul Uniunii Europene a aprobat Directiva privind definirea infracțiunilor și a sancțiunilor pentru încălcarea măsurilor restrictive ale Uniunii și de modificare a Directivei (UE) 2018/1673. Statele membre trebuie să se asigure că încălcarea sancțiunilor UE este pasibilă de sancțiuni penale eficace și proporționale.

    Conform directivei, următorul comportament constituie infracțiune:

      • punerea de fonduri sau resurse economice, în mod direct sau indirect, la dispoziția unei persoane sancționate;
      • nerespectarea obligației de a îngheța fondurile sau resursele economice care aparțin unei persoane sancționate;
      • încălcarea restricțiilor sectoriale;
      • eludarea masurilor restrictive;
      • încălcarea sau neîndeplinirea condițiilor prevăzute în autorizațiile acordate.

      Comparativ cu sancțiunile actuale, prevăzute în OUG nr.202/2008, actualizată în iunie 2022, amenda maximă pentru persoane juridice crește de la 30.000 RON la 40.000.000 EUR sau 5% din cifra de afaceri la nivel global.

      Pentru sancționarea persoanelor fizice cu amendă a fost introdus un prag minim în valoare de 10.000 EUR în ceea ce privește sumele/bunurile implicate, iar pentru pedeapsa cu închisoarea pragul este de 100.000 EUR.

      Sancțiuni complementare pentru persoanele fizice sunt următoarele:

      • retragerea permiselor și a autorizațiilor, avizelor de desfășurare a activităților:
      • interdicția de a deține o funcție de conducere în cadrul unei persoane juridice;
      • interdicții temporare de a candida pentru funcții publice;

      Sancțiuni complementare pentru persoanele juridice pot fi:

      • excluderea de la dreptul de a beneficia de prestații sau ajutoare de stat;
      • excluderea de la accesul la fonduri publice, achiziții publice, granturi și concesiuni;
      • decăderea din dreptul de a exercita activități comerciale;
      • retragerea permiselor și a autorizațiilor de desfășurare a activităților;
      • plasarea sub control judiciar;
      • lichidarea judiciară;
      • închiderea unităților care au servit la săvârșirea infracțiunii;

      Directiva va intra în vigoare în a 20-a zi de la publicarea în Jurnalul Oficial al UE, statele membre având la dispoziție 12 luni pentru a transpune dispozițiile directivei în legislația lor națională.

      Platforma informatică COSMIC

      Autoritatea monetară și de supraveghere din Singapore (MAS) a lansat platforma informatică COSMIC (Collaborative Sharing of Money Laundering/Terrorism Financing Information and Cases), prima platformă digitală centralizată la nivel mondial care facilitează schimbul de informații despre clienți între instituțiile financiare pentru a combate spălarea banilor și finanțarea terorismului.

      Platforma COSMIC a fost dezvoltată în comun de MAS și cele mai importante șase instituții bancare din Singapore – DBS, OCBC, UOB, Citibank, HSBC și Standard Chartered Bank. În prezent, schimbul de informații este voluntar și se concentrează pe trei riscuri cheie de criminalitate financiară:

        1. Utilizarea abuzivă a persoanelor juridice;
        2. Utilizarea abuzivă a finanțării comerțului în scopuri ilicite; și
        3. Finanțarea proliferării.

        Platforma utilizează inteligența artificială pentru a optimiza analiza informatiilor și a obține o imagine holistică a riscurilor cu care se confruntă instituțiile participante și piața financiară din Singapore.

        Descoperă și alte noutăți AML importante în documentul atașat:

        Evenimentul perioadei 01-15 aprilie 2024

        Bet365, cel mai mare furnizor de jocuri de noroc din Europa și a 4-a companie la nivel mondial, a fost sancționat cu 582,120GBP de autoritatea de supraveghere din UK pentru nerespectartea legislației privind cunoașterea clientelei și prevenirea spălării banilor în ceea ce privește actualizarea datelor clienților, verificarea cu listele de sancțiuni și aplicarea măsurilor suplimentare de cunoaștere a clientelei.

        >>>Înscrie-te ACUM la cursul Cunoașterea clientelei și prevenirea spălării banilor în activitatea furnizorilor de servicii de jocuri de noroc pentru a identifica și preveni riscurile asociate cu spălarea banilor în acest domeniu<<<

        Declarația perioadei 01-15 aprilie 2024

        Declarația acestei perioade aparține lui Adewale Adeyemo, Ministru adjunct al Trezoreriei Statelor Unite ale Americii : „Constatăm că în prezent teroriștii preferă să folosească produsele și serviciile financiare tradiționale, însă ne temem că, în lipsa unei acțiuni a Congresului SUA care să ne ofere instrumentele necesare, utilizarea activelor virtuale de către acești actori nu va face decât să crească.”

        Citește și: EUROPOL a publicat raportul privind fraudele on-line (IOCTA 2023)

        Sursa foto: 123rf.com

        Lasă un răspuns

        Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *