bani si laptop
Combaterea spălării banilor

Bancă digitală amendată cu 29 mil. lire sterline pentru controale deficitare privind sancțiunile internaționale

Băncile digitale, cunoscute și sub denumirea de neobănci sau challenger banks, sunt instituții financiare care funcționează complet online, fără sucursale fizice, oferind servicii bancare moderne și rapide prin intermediul aplicațiilor mobile și platformelor web. Totuși, această rapidă digitalizare vine cu provocări privind securitatea și conformitatea cu reglementările, în special în ceea ce privește prevenirea spălării banilor și criminalitatea financiară. O astfel de bancă din Marea Britanie a fost sancționată din cauza deficiențelor grave în implementarea controalelor privind sancțiunile internaționale. Vom analiza deficiențele identificate și lecțiile valoroase pe care această situație le oferă în contextul administrării riscurilor. De asemenea, vom prezenta și alte noutăți AML din perioada 30 septembrie-4 octombrie 2024!

Starling Bank sancționată pentru controale deficitare privind sancțiunile internaționale

Starling Bank a fost sancționată de Autoritatea de Supraveghere Financiară din Marea Britanie (FCA) cu 29 milioane lire sterline în principal, pentru “controale șocant de slabe în ceea ce privește implementarea sancțiunile internaționale” conform comunicatului de presă din 02 octombrie 2024.

Starling Bank, o bancă digitală din categoria challenger bank sau neobank, a primit autorizația de funcționare în Marea Britanie în iulie 2016 și, conform raportului de supraveghere, a cunoscut o dezvoltare rapidă, de la venituri de 13.000 GBP în 2016 la 452,8 milioane GBP în 2023, în timp ce portofoliul de clienți a crescut de la aproximativ 43.000 de în 2017 la aproximativ 3,6 milioane în 2023.

Din punct de vedere al tranzacțiilor internaționale acestea au crescut substanțial, de la 385 în 2017 la 236.527 în 2020 și apoi la peste 1 milion în 2023. Supraveghetorul subliniază că atunci când o instituție financiară înregistrează o astfel de creștere, sistemele de administrare a riscurilor și controalele sale interne trebuie, de asemenea, să se dezvolte și să se adapteze permanent pentru a asigura respectarea normelor și principiilor de prudențialitate și a administra în mod adecvat riscurile aferente de criminalitate financiară.

În decembrie 2020, evaluarea de risc națională din UK a semnalat faptul că infractorii sunt atrași de procesul mai rapid de deschidere a conturilor oferit de băncile de tip neobank în comparație cu băncile tradiționale și că măsurile de diligență implementate de acestea sunt insuficiente pentru a identifica clienții cu risc ridicat. În consecință, în cursul anului 2021, autoritatea de supraveghere a întreprins o revizuire a controalelor privind criminalitatea financiară la un eșantion de 6 neobănci care aveau în portofoliu un total de peste 8 milioane de clienți, una dintre băncile challenger examinate fiind Starling Bank.

Deficiențe identificate de FCA

În luna Septembrie 2021, FCA, printre alte măsuri restrictive, a solicitat Starling Bank să nu mai accepte niciun client nou din categoria risc ridicat și să nu mai deschidă niciun cont nou pentru această categorie de clientelă până la implementarea unor sisteme adecvate de administrare a riscurilor.

Un audit independent efectuat la solicitarea FCA a relevat faptul că sistemele implementate de bancă în perioada septembrie 2021-mai 2023 au fost ineficiente, atât în ceea ce privește implicarea conducerii superioare, cât și a celor 3 linii interne de apărare, astfel că banca a deschis 54.359 de conturi pentru 49.183 de clienți cu risc ridicat.

În ceea ce privește sancțiunile internaționale, sistemele de verificare a clienților cu listele internaționale a funcționat deficitar, verificând doar entitățile desemnate cu adresă sau cetățenie de UK. De subliniat că scanarea cu listele de sancțiuni se realiza după înregistrarea clienților în sistemele informatice, și nu on-line. De asemenea, verificarea periodică a portofoliului de clienți cu listele de sancțiuni se efectua cu o periodicitate foarte mare având în vedere dimensiunea și riscul băncii, respectiv de 14 zile. După configurarea corectă a sistemelor de screening pe portofoliul de clienți, în 24 februarie 2023, au rezultat peste 48.000 de alerte.

Totodată, nu toate tranzacțiile internaționale erau verificate cu listele de sancțiuni oficiale. Banca a început o revizuire a plăților istorice neverificate la 22 mai 2023. Această revizuire a acoperit un total de 3.988.143 de plăți procesate între 24 mai 2017 și 9 noiembrie 2023, inclusiv tranzacții internaționale/ transfrontaliere, care au generate 795.712 alerte.

Analiza alertelor a fost finalizată în luna septembrie 2024 și a identificat o serie de potențiale încălcări ale sancțiunilor financiare care au fost raportate autorităților.

Lecții învățate din sancțiunea FCA

Sancțiunea impusă Starling Bank de către FCA oferă câteva lecții importante în contextul principiilor de administrare a riscurilor:

  1. Procesele de conformitate în domeniul KYC/AML/CFT/FISA trebuie permanent consolidate, eficient implementate și testate corespunzător;
  2. Sistemele interne de gestionare a riscurilor trebuie să fie în măsura să identifice, evalueze și administreze riscurile potențiale și mai ales pe cele emergente;
  3. Sistemele interne trebuie constant monitorizate pentru a identifica eventuale vulnerabilități, dar și pentru a le adapta în mod eficient la dinamica instituției, la evoluțiile riscurilor din piață și la schimbările în sistemul legislativ;
  4. Investițiile în tehnologii avansate pentru procesele din domeniul KYC/AML/CFT/FISA sunt necesare pentru instituțiile care gestionează volume mari de clienți și tranzacții;
  5. Digitalizarea economiei, creșterea infracționalității și evoluțiile geopolitice impactează în mod semnificativ nevoia de resurse suplimentare în domeniul KYC/AML/CFT/FISA;
  6. Instruirea periodică este esențială pentru ca salariații, indiferent de funcție și responsabilitate, să își înțeleagă rolul în identificarea și administrarea riscurilor și totodată în asigurarea respectării reglementărilor interne și a legislației
  7. Sancțiunile în domeniul KYC/AML/CFT/FISA implică costuri mari de remediere și au un impact semnificativ asupra reputației instituției.

Cursuri de prevenirea și combaterea spălării banilor – devino expert în domeniu!

Îmbunătățește-ți expertiza în combaterea spălării! Cursurile noastre de combaterea și spălarea banilor includ noțiuni teoretice și practice, studii de caz și exemple din cazuistica internă și internațională.

Vezi cursurile disponibile AICI și înscrie-te rapid >>>

Propuneri de modificare a legislației SUA privind prevenirea spălării banilor

În luna Iunie 2024, Oficiul de Combatere a Spălării Banilor din SUA (FINCEN), împreună cu alte patru autorități de reglementare a piețelor financiare, a făcut propuneri semnificative de modificare a legislației americane privind prevenirea și combaterea spălării banilor (the Bank Secrecy Act – BSA Act și the Anti-Money Laundering Act of 2020 -AML Act).

În 30 Septembrie 2024 , Wolfsberg Group a transmis comentarii și 9 recomandări pentru o înțelegere și interpretare corectă a termenilor și a obligatiilor privind implementarea în practică.

Printre cele mai importante recomandări le evidențiem pe cele care pot fi avute în vedere la eficientizarea activității de administrare a riscului:

  • clarificarea faptului că resursele ar trebui realocate de la activitățile cu risc scăzut la cele cu risc ridicat, în contextul obligativitatii de a aloca resurse suplimentare către procesele care manifestă un risc mai ridicat;
  • regulile de evaluare a riscurilor trebuie să fie flexibile dar ar trebuie să clarifice limitele “judecății profesională” în evaluarea diverselor componente ale riscului sau factori de risc;
  • principii privind semnificația eficacității și/sau să orientări privind eficacitatea programelor de combatere a spălării banilor implementate de instituțiile financiare.

Cele două documente menționate oferă o paletă largă de informații privind riscurile și încurajează inovarea tehnologică, testarea și adoptarea eficientă a noilor tehnologii în acest domeniu.

Curtea Europeană de Justiție respinge contestația privind interdicția serviciilor juridice către entități ruse

Curtea Europeană de Justiție a respins acțiunea formulată de mai multe organizații profesionale de avocați din Belgia, Germania și Elveția care au solicitat anularea interdicției prevăzută de Art.5n din Regulamentul (UE) nr. 833/2014 privind măsuri restrictive având în vedere acțiunile Rusiei de destabilizare a situației în Ucraina, care interzice furnizarea, în mod direct sau indirect, de servicii de consultanță juridică guvernului Rusiei și persoanelor juridice, entităților sau organismelor stabilite în Rusia.

În susținerea acțiunii formulate, reclamanții au invocat trei motive, întemeiate în esență pe:

  • încălcarea anumitor drepturi din Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene;
  • ingerință în independența avocatului și în valorile statului de drept, precum și pe încălcarea principiului proporționalității;
  • încălcarea principiului securității juridice.

Motivația Curții precizează că serviciile de consultanță juridică nu includ „reprezentarea, consilierea, pregătirea de documente și verificarea documentelor în contextul serviciilor de reprezentare juridică, și anume în chestiuni sau proceduri inițiate în fața agențiilor administrative, a instanțelor sau a altor tribunale oficiale constituite în mod corespunzător, sau în cadrul procedurilor de arbitraj sau de mediere”.

În schimb, serviciile de consultanță juridică acoperă „furnizarea de consultanță juridică clienților în chestiuni necontencioase, inclusiv în tranzacții comerciale, care implică aplicarea sau interpretarea legii”, „participarea cu clienții sau în numele acestora la tranzacții comerciale, negocieri și alte relații cu terți; și pregătirea, executarea și verificarea documentelor juridice”.

Curtea clarifică că serviciile de consultanță juridică, prestate cu ocazia unei proceduri judiciare, administrative sau arbitrale, nu sunt vizate de interdicția menționată.

Descarcă în format PDF toate noutățile AML din perioada 30 septembrie – 04 octombrie 2024:

Evenimentul perioadei – Lingouri de aur de 1,4 mil EUR sechestrate în Irlanda

Lingouri de aur în valoare de 1,4 milioane EUR și numerar în suma de 500.000 EUR au fost sechestrate de autoritățile din Dublin-Irlanda cu ocazia acuzării a doua persoane fizice nerezidente de spălarea banilor.

Declarația perioadei – Ministru adjunct al Ministerului Economiei și Finanțelor din UK

Tulip Siddiq, Ministru adjunct al Ministerului Economiei și Finanțelor din Marea Britanie, cu ocazia lansării unui proiect legislativ care permite băncilor să întârzie cu 72 de ore procesarea unei tranzacții în situațiile în care identifică suspiciuni întemeiate de fraudă:

„Sute de milioane de lire sterline sunt pierdute în fiecare an din cauza fraudatorilor, care vizează comunitățile vulnerabile și distrug viețile oamenilor obișnuiți. Trebuie să îi protejăm mai bine pe acești oameni, motiv pentru care acordăm băncilor mai mult timp pentru a investiga plățile suspecte și pentru a destrăma capcana criminală întinsă de escroci.”

Citește și: Raport National Crime Agency privind evaluarea criminalității organizate

Sursa foto: Pexels.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *