Multe bancnote de dolari
Combaterea spălării banilor

Avertizare FinCEN privind creșterea infracțiunilor de mediu

Printre cele mai importante noutăți privind activitățile de combaterea și prevenirea spălării banilor din perioada 16 – 30 aprilie 2024 se numără adoptarea unui nou set de măsuri legislative UE pentru consolidarea instrumentelor de combaterea spălării banilor, avertizarea FinCEN privind creșterea infracțiunilor de mediu și amenda de 20 de milioane de dolari primită de o companie thailandeză pentru încălcarea regimului de sancțiuni împotriva Iranului.

Noi măsuri legislative UE pentru combaterea spălării banilor

Parlamentul European a adoptat un ansamblu de măsuri legislative, propus inițial în 2021, care consolidează instrumentele de care dispune Uniunea pentru combaterea spălării banilor și a finanțării terorismului.

Noile acte legislative garantează că persoanele care au un interes legitim, inclusiv jurnaliștii, profesioniștii din mass-media, organizațiile societății civile, autoritățile abilitate și organismele de supraveghere, vor avea acces imediat, neîngrădit, direct și liber la informațiile privind beneficiarii reali deținute în registrele naționale și care sunt interconectate la nivelul UE. Pe lângă informațiile curente, registrele vor include, de asemenea, date care să se refere la cel puțin cinci ani în trecut.

De asemenea, legile conferă unităților de informații financiare (FIU – ONPCSB în România) mai multe competențe pentru a analiza și detecta cazurile de spălare a banilor și de finanțare a terorismului, precum și pentru a suspenda tranzacțiile suspecte.

Legislația conține și:

  • Obligații de monitorizare sporită în ceea ce privește persoanele foarte bogate (avere totală de cel puțin 50.000.000 EUR, fără a lua în considerare reședința principală a acestora);
  • Limitarea la 10.000 EUR la nivelul UE pentru plățile în numerar, cu excepția celor efectuate între persoane private într-un context neprofesional;
  • Măsuri pentru a asigura respectarea sancțiunilor financiare internaționale și pentru a evita eludarea sancțiunilor.

Începând din 2029, cluburile profesioniste de fotbal implicate în tranzacții financiare de mare valoare cu investitori sau sponsori, inclusiv agenții de publicitate și transferul de jucători, vor trebui, de asemenea, să verifice identitatea clienților lor, să monitorizeze tranzacțiile și să raporteze tranzacțiile suspecte către unitățile de informații financiare.

Pachetul legislativ format din cea de-a VI Directivă privind combaterea spălării banilor, din regulamentul UE privind „Regulamentul Unic” și din regulamentul privind Autoritatea de Combatere a Spălării Banilor (AMLA) trebuie să fie adoptate în mod oficial si de către Consiliu înainte de a fi publicate în Jurnalul Oficial al UE.

Proiect – rezoluție UE privind lista țărilor cu risc ridicat

Parlamentul European a adoptat o rezoluție privind Regulamentul delegat din 14 martie 2024 de modificare a Regulamentului delegat (UE) 2016/1675 în ceea ce privește adăugarea Kenyei și Namibiei în tabelul de la punctul I din anexă și eliminarea Barbados, Gibraltar, Panama, Uganda și Emiratele Arabe Unite(UAE) din tabelul respectiv [C(2024)1754) – 2024/2688(DEA) – proiect, încă nepublicată în Jurnalul Oficial UE]. Rezoluția se opune eliminării Panama, Gibraltar și UAE de pe lista țărilor cu risc ridicat, pe baza dovezilor recente care sugerează că UAE, Gibraltar și Panama nu depun eforturi pentru implementarea sau chiar facilitează eludarea sancțiunilor impuse Rusiei.

Documentul aduce următoarele argumente:

  • Trezoreria Statelor Unite ale Americii, prin Ordinul executiv (E.O.) 14024 din 12 decembrie 2023, a impus sancțiuni împotriva unor entităților cu sediul în UAE pentru transportul de tehnologie, echipamente și inputuri către Rusia;
  • Există informații credibile potrivit cărora UAE joacă un rol important în operațiunile de tip „cash-for-gold” care furnizează Rusiei bancnote în dolari SUA și euro, în ciuda faptului că astfel de exporturi de bancnote sunt interzise în temeiul Regulamentului (UE) 833/2014 al Consiliului;
  • Raportul S/2024/65 din 15 ianuarie 2024 al Grupului de experți al ONU privind Sudanul constată că entități cu sediul în Emiratele Arabe Unite sunt implicate în spălarea veniturilor provenite din zonele de conflict, cum ar fi cele provenite din minele de aur din Sudan; întrucât aceste activități pot încălca sancțiunile impuse de Uniune entităților sudaneze în temeiul Regulamentului (UE) nr. 2023/2147 privind măsuri restrictive având în vedere activitățile care subminează stabilitatea și tranziția politică din Sudan;
  • Raportul Grupului de experți al ONU privind Sudanul arată că entități cu sediul în EAU sunt implicate în furnizarea de arme către entități sudaneze legate de Forțele de sprijin rapid, încălcând astfel embargoul asupra armelor impus de Consiliul de Securitate al ONU și Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2024/384;
  • Panama este suspectată că facilitează eludarea plafonului impus de G7 pentru petrolul rusesc (oil cap), așa cum au avertizat SUA, UK și Comisia UE într-o scrisoare din decembrie 2023;
  • În contextul eforturilor UE de combatere a fraudei fiscale și a paradisurilor fiscale, precum și prevenirea utilizării sistemului financiar în scopul spălării banilor, care reprezintă prioritati pentru Uniunea Europeană, Gibraltarul se situează pe locul trei la nivel mondial în ceea ce privește PIB-ul pe cap de locuitor, în ciuda faptului că populația sa nu depășește 32 000 de locuitori și a lipsei de resurse naturale, iar această situație privilegiată rezultă din vânzarea de produse supuse taxelor europene pe alcool, tutun și derivate din petrol, din jocurile de noroc online, care au atras cândva un sfert din piața mondială, și din activitățile societăților rezidente, care sunt scutite de impozitul pe venit pentru profiturile obținute din activități desfășurate în afara teritoriului său;

Rezoluția a fost supusă atenției Consiliului și Comisiei și solicită revizuirea proiectului de regulament în vederea administrării riscurilor evidențiate în raport cu celelalte țări.

Avertizare FinCEN privind creșterea infracțiunilor de mediu

FinCEN ( Oficiul de prevenire și combatere a spălării banilor din SUA ) avertizează cu privire la tendința de creștere a infracțiunilor împotriva mediului și a activităților financiare ilicite conexe.

Infracțiunile de mediu implică frecvent criminalitatea organizată transnațională și corupția și sunt adesea asociate cu o varietate de alte infracțiuni, inclusiv spălarea banilor, evaziunea fiscală, frauda, mita, furtul, falsul, traficul de persoane și traficul de droguri.

Documentul oferă, de asemenea, informații detaliate cu privire la următoarele infracțiuni conexe:

  • traficul de animale sălbatice
  • exploatarea forestieră ilegală
  • pescuitul ilegal
  • mineritul ilegal
  • traficul de deșeuri și substanțe periculoase.

Se estimează că infracțiunile de mediu la nivel mondial generează anual venituri ilicite în valoare de sute de miliarde de euro, fiind în prezent a treia cea mai mare activitate ilicită, după traficul de droguri și traficul de bunuri contrafăcute.

Organizația internațională de poliție Interpol estimează că veniturile totale provenite din infracțiunile împotriva mediului cresc cu cel puțin 5% anual.

Totodată, există rapoarte conform cărora, în zonele de conflict, infracțiunile împotriva mediului, inclusiv exploatarea ilegală și furtul de petrol, asigură aproximativ 38% din veniturile ilicite ale grupurilor armate ilegale, mai mult decât orice altă activitate infracțională, inclusiv traficul de droguri.

Amendă de 20 mil $ pentru încălcarea sancțiunilor împotriva Iranului

SCG Plastics Co. Ltd. din Thailanda a plătit 20 de milioane de dolari SUA către OFAC pentru 467 de tranzacții în valoare totală de 290 de milioane de dolari care au încălcat regimul sancționatoriu instituit de SUA împotriva Iranului.

Descoperă și alte noutăți AML importante în documentul atașat:

Declarația perioadei 16-30.04.2024

Declarația acestei perioade îi aparține Directorului Executiv al Europol – Catherine De Bolle : „Casele noastre devin mai periculoase decât străzile noastre, deoarece infracțiunile se mută online. Pentru ca societatea și populația să fie în siguranță, avem nevoie ca acest mediu digital să fie securizat. Companiile de tehnologie au responsabilitatea socială de a dezvolta un mediu mai sigur în care forțele de ordine și justiția să își poată desfășura activitatea. Dacă poliția își pierde capacitatea de a colecta probe, societatea nu va putea proteja cetățenii”.

Citește și: Raport Europol „Descifrarea celor mai periculoase rețele infracționale din UE”

Dacă vrei să afli mai multe detalii despre combaterea și prevenirea spălării banilor și să te specializezi în acest domeniu, te invităm la cursurile noastre pe acest subiect:

Prevenirea și combaterea spălării banilor, finanțării terorismului și sancțiuni internaționale

KYC/AML/CFT – Vulnerabilități și lecții învățate din cazuistica publică internațională

Evaluarea riscurilor SB/FT

Cunoașterea clientelei și prevenirea spălării banilor în activitatea Caselor de Ajutor Reciproc

Cunoașterea clientelei și prevenirea spălării banilor în asigurări

Cunoașterea clientelei și prevenirea spălării banilor în activitatea furnizorilor de servicii de jocuri de noroc

Cunoașterea clientelei și prevenirea spălării banilor în activitatea agenților și dezvoltatorilor imobiliari

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *