norme-europene-privind-spalarea-banilor-criptomonede
Combaterea spălării banilor

Au fost adoptate primele norme europene de prevenirea și combaterea spălării banilor pentru cripto-active! Află și alte noutăți AML!

Cea mai importantă noutate de luna aceasta este adoptarea primelor norme europene care reglementează cripto-activele d.p.d.v al prevenirii și combaterii spălării banilor. Află toate noutățile AML în acest articol pregătit de Ion Radu, lector AS Financial Markets! 

Top 5 noutăți AML

Iată care sunt Top 5 cele mai recente noutăți privind activitățile de combatere și prevenirea spălării banilor la nivel mondial din perioada 15.04-14.05.2023:

1. Aprobarea primelor norme europene de prevenirea și combaterea spălării banilor pentru cripto-active

norme-spalarea-banilor-criptoactive

Parlamentul European a aprobat primele norme care reglementează cripto-activele în ceea ce privește prevenirea și combaterea spălării banilor, transferurile cu cripto-active precum și protecția clienților. Prevederile elaborate de Parlamentul și Consiliul European în Iunie 2022 stabilesc că transferurile de cripto-monede, ca și în cazul oricărei alte operațiuni financiare, trebuie să fi monitorizate, iar tranzacțiile suspecte analizate și blocate.

Așa-numita „regulă a călătoriei”, bine cunoscută în domeniul financiar-bancar, va acoperi în viitor și transferurile de active cripto. Acest lucru înseamnă că informațiile privind sursa activului și beneficiarul acestuia vor trebui să „călătorească” odată cu tranzacția și să fie stocate de ambele părți ale transferului.

Sunt reglementate tranzacțiile de peste 1.000 EUR din așa-numitele portofele auto-găzduite (portofele de cripto-monede ale utilizatorilor privați) atunci când acestea interacționează cu portofelele găzduite și gestionate de furnizorii de servicii de cripto-active. Nu intră în sfera reglementării transferurile dintre persoane (P2P) efectuate fără un furnizor sau între furnizori care acționează în nume propriu.

Noile norme, cunoscute ca „The Markets in Cryptoassets (MiCA)„, reglementează totodată și supravegherea, protecția consumatorilor dar și garanțiile de mediu pentru cripto-active:

  • MiCA va acoperi cripto-activele care nu sunt reglementate de legislația existentă privind serviciile financiare.
  • Dispozițiile cheie pentru cei care emit și tranzacționează cripto-active, inclusiv jetoane (tokens) de referință pentru active și jetoane de monedă electronică vizează transparența, divulgarea, autorizarea și supravegherea tranzacțiilor.
  • Consumatorii vor fi mai bine informați cu privire la riscurile, costurile și taxele legate de operațiunile acestora.
  • Noul cadru juridic va sprijini integritatea pieței și stabilitatea financiară prin reglementarea ofertelor publice de cripto-active.
  • În contextul riscurilor de spălare a banilor, Autoritatea Europeană pentru Valori Mobiliare și Piețe (ESMA) va constitui un registru public pentru furnizorii de servicii de cripto-active neconforme sau care operează în Uniunea Europeană fără autorizație.
  • Pentru a reduce amprenta ridicată de carbon a cripto-monedelor, furnizorii de servicii semnificative vor trebui să facă public consumul lor de energie.

Noile norme vor fi aprobate în mod formal de către Consiliu și publicate în Jurnalul Oficial al UE, urmând să intre în vigoare in termen de 20 de zile de la publicare, perioada de implementare, aplicare fiind de 18 luni, așa cum se precizează în Art.126.

În context este de menționat că Ministerul de Finanțe a publicat proiectul de Hotărâre pentru aprobarea procedurii de autorizare și/sau de înregistrare a furnizorilor de servicii de schimb între monede virtuale și monede fiduciare și a furnizorilor de portofele digitale, precum și a procedurii de acordare și retragere a avizului tehnic. Proiectul de act normativ a fost elaborat împreună cu Autoritatea pentru Digitalizarea României și Oficiul Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor în scopul punerii în aplicare a dispozițiilor art. 30 alin. (4) din Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor, finanțării terorismului. Consultarea publică se încheie la 11/06/2023.

2. Publicarea de către ONPCSB a documentului „Tipologii de spălare a banilor în domeniul cripto-activelor”

tipologii-splarea-banilor-ghid-onpcsb

Pe pagina de internet a ONPCSB, în secțiunea TIPOLOGII, a fost publicat documentul „Tipologii de spălare a banilor în domeniul cripto-activelor”. Acesta analizează și descrie tipologiile actuale de spălarea banilor care implică utilizarea criptomonedelor și NFT-urilor, precum și metodele și tehnicile utilizate de spălătorii de bani pentru a ascunde tranzacțiile ilegale.

Ghidul prezintă 4 tipologii:

  1. Spălarea de bani prin intermediul criptomonedelor;
  2. Spălarea de bani prin intermediul NFT-urilor (Non-Fungible Tokens);
  3. Spălarea de bani prin intermediul mixere de criptomonede;
  4. Spălarea de bani prin intermediul ICO-urilor (Ofertă Inițială de Monede).

Prin intermediul cripto-monedelor, spălătorii de bani pot efectua tranzacții financiare anonime și se pot ascunde în spatele unui nume de utilizator anonim. De asemenea, criptomonedele permit transferul rapid și eficient de bani, fără a fi necesară implicarea băncilor sau a altor instituții financiare tradiționale, ceea ce face foarte dificilă urmărirea tranzacțiilor și detectarea activității ilegale.

În ceea ce privește NFT-urile, acestea permit spălătorilor de bani să convertească banii obținuți din activități ilegale în active digitale aparent legale, cum ar fi opere de artă digitale sau alte bunuri digitale unice. Deși NFT-urile sunt inerent publice, informația despre proprietarul lor poate fi anonimizată prin intermediul criptomonedelor sau altor tehnologii digitale. Acest lucru face dificilă identificarea persoanei care deține bunul digital.

3. ONPCSB a supus consultării publice un nou ordin privind aprobarea formei și conținutului rapoartelor prevăzute la art. 6 și 7 din Legea nr. 129/2019

În contextul implementării unui nou sistem informatic și integrării unor baze de date externe, ONPCSB a supus consultării publice un nou ordin privind aprobarea formei și conținutului rapoartelor prevăzute la art. 6 și 7 din Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative și a metodologiei de transmitere a acestora.

Ordinul reglementează:

a) forma și conținutul Raportului de tranzacții suspecte pentru entități bancare și nonbancare;
b) forma și conținutul Raportului de tranzacții cu numerar, în lei sau în valută, a căror limită minimă reprezintă echivalentul în lei a 10.000 euro, inclusiv operațiunile care au o legătură între ele, pentru entități bancare și nonbancare;
c) forma și conținutul Raportului de transferuri externe, în și din conturi, în lei sau în valută, a căror limită minimă reprezintă echivalentul în lei a 10.000 euro, indiferent dacă tranzacția se efectuează printr-o singură operațiune sau prin mai multe operațiuni care au o legătură între ele, pentru entități bancare și nonbancare;
d) forma și conținutul Raportului privind transferurile de fonduri pentru activitatea de remitere de bani a căror limită minimă reprezintă echivalentul în lei a 2.000 euro;
e) metodologia de transmitere a rapoartelor menționate.

Propuneri, sugestii și opinii cu valoare de recomandare privind proiectul de act normativ supus procedurii de transparenţă decizională se pot depune până la data de 31.05.2023. Noile prevederi urmând a intra în vigoare în 120 de zile de la data publicării, data de la care se abrogă Ordinul Președintelui Oficiului nr. 14/2021.

4. A fost acordată cea mai mare recompensă unui avertizor de integritate (whistleblower) – 279 mil. USD

cea-mai-mare-recompensa-whistleblower

US Securities and Exchange Commission (SEC) a anunțat cea mai mare sumă acordată vreodată, aproape 279 de milioane USD, acordată unui avertizor de integritate (whistleblower) ale cărui informații și asistență au condus la aplicarea de sancțiuni în cuantum de 4 miliarde USD pentru încălcarea legislației în domeniul pieței de capital. Acesta este cea mai mare recompensă din istoria programului de denunțare al SEC, mai mult decât dublu față de premiul de 114 milioane USD acordat de SEC în octombrie 2020 într-un caz similar.

Avertizorii de integritate pot fi eligibili pentru un premiu atunci când furnizează în mod voluntar către SEC informații valide, oportune și credibile care conduc la o acțiune de aplicare a legii și respectă cerințele specifice programului. Premiile pot varia între 10% și 30 % din banii colectați atunci când se sancționează și/sau recuperează peste 1 milion USD.

De remarcat că existența unei legislații la nivel european în domeniul avertizorului de integritate se regăsește printre condițiile Comisiei Europene pentru deblocarea tranșei a doua din banii alocați României prin Planul de Redresare și Reziliență (PNRR).

5. Sancționarea mai multor persoane juridice pentru încălcarea legislației incidente sancțiunilor

Informațiile apărute în sursele oficiale și în mass-media relevă tot mai mult rolul persoanelor juridice sau entităților fără personalitate juridică cu rol de structuri de administrare a activelor personale în procesul de sustragere de la blocarea fondurilor dispuse de legislația aferentă sancțiunilor internaționale.

Recent, autoritățile din SUA au transmis pe canale oficiale în Cipru numeroase informații privind implicarea furnizorilor de servicii pentru societăți sau fiducii în administrarea activelor personale ale persoanelor aflate sub sancțiuni prin intermediul acționarilor aparenți. Presa internațională a relatat despre aceste demersuri sub sintagma „dosarul celor 800 pagini” în contextul încălcării legislației incidente sancțiunilor de către persoane fizice și juridice din Cipru în folosul anumitor persoane desemnate aflate sub restricțiile emise de SUA, UE și UK: Alisher Usmanov ( FSD ID 136051) și Roman Abramovich (FSD ID 137652).

În acest context, în luna Aprilie 2023, OFAC a identificat și sancționat 25 de persoane fizice și 29 persoane juridice rezidente în 20 de jurisdicții diferite, persoane care au îndeplinit rolul de facilitatori financiari în mod direct sau prin intermediul altor companii constituite în acest scop. Printre cele mai relevante dintre cele 20 jurisdicții sunt: Cyprus, Liechtenstein, Malta, Bermuda, Cayman Islands, Isle of Man, Switzerland, United Arab Emirates, Uzbekistan, Turkey, Hungary, Slovakia și France.

În UK au fost identificate valorii imobiliare în valoare de peste 760 milioane lire sterline în proprietatea lui Abramovich achiziționate prin intermediul structurilor opace menționate, cu originea în Cipru, iar în proprietatea lui Usmanov bunuri în valoare de circa 690 milioane lire sterline. În cadrul programului OFAC RUSSIA-EO14024, în lista SDN au fost introduse 16 persoane fizice și 41 persoane juridice rezidente în Cipru. Sancțiuni similare au fost emise de UK și Elveția.

Evenimentul luniiSancțiuni pentru British American Tabacco și Seagate pentru încalcarea restricțiilor privind sancțiunile internaționale

amenzi-british-american-tabacco

Două din cele mai reprezentative companii la nivel mondial, numărul unu în domeniul lor de activitate, British American Tabacco și Seagate au fost sancționate de autoritățile din SUA pentru încalcarea restricțiilor privind sancțiunile internaționale cu 629 și respectiv 300 millioane USD. De subliniat că din amenda de 629 milioane USD, 5,5 milioane USD au fost plătite către 3 avertizori de integritate (whistleblower) găsiți vinovați alături de British American Tabacco.

Alte evenimente importante privind combaterea și prevenirea spălării banilor din perioada 15 aprilie-14 mai 2023

În documentul atașat vei găsi și alte noutăți importante privind activitățile de combatere și prevenirea spălării banilor la nivel global, din perioada 15.04.-14.05.2023:

Citește și: Spălarea banilor – de la Al Capone la Watergate

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *