Abuzul de piață: ce este, cum se poate raporta, reglementări legislative
Abuzul de piață reprezintă o amenințare semnificativă atât pentru investitori, cât și pentru integritatea piețelor în sine. Manipularea pieței și utilizarea informațiilor privilegiate nu doar că distorsionează valorile corecte ale activelor, dar pot duce la pierderi financiare considerabile și la diminuarea încrederii publicului în sistemul financiar. Combaterea abuzului de piață este o prioritate cheie pentru autoritățile de reglementare, pentru a asigura un mediu de tranzacționare just, transparent și eficient pentru toți participanții pe piețele financiare.
În acest articol vom analiza în detaliu conceptul de abuz de piață, vom afla care sunt principalele reglementări legislative cu privire la abuzul de piață și vom discuta despre modalitățile prin care investitorii și profesioniștii din domeniu pot raporta astfel de practici pentru a susține un mediu financiar transparent și echitabil.
Ce este abuzul de piață?
Abuzul de piață reprezintă un set de practici ilegale pe piețele financiare, incluzând utilizarea abuzivă a informațiilor privilegiate, divulgarea neautorizată a acestor informații și manipularea pieței.
Altfel spus, abuzul de piață reprezintă situația în care o persoană sau un grup de persoane întreprind acțiuni deliberate cu scopul de a dezavantaja și exploata alți investitori prezenți pe o anumită piață financiară reglementată.
Prin aceste practici incorecte, inițiatorii urmăresc obținerea de beneficii nejustificate în dauna celorlalți participanți la piață, care nu dispun de aceleași informații sau mijloace de a influența condițiile de tranzacționare.
Acest comportament dăunează fundamental transparenței și integrității piețelor, care sunt condiții esențiale pentru ca toți participanții – de la investitori individuali la instituții financiare – să poată tranzacționa în mod echitabil și eficient pe piețele financiare integrate. Orice acțiuni de acest tip, care denaturează prețurile și distorsionează mecanismele de formare a prețurilor, subminează încrederea investitorilor și afectează buna funcționare a piețelor de capital.
Care sunt cele trei infracțiuni principale de abuz de piață?
Există trei mari tipuri de abuz de piață, pe care le vom detalia în cele ce urmează!
1. MANIPULAREA PIEȚEI
Aceasta constă în efectuarea de tranzacții sau adoptarea unui comportament cu scopul de a:
- Furniza indicații false sau înșelătoare cu privire la oferta, cererea sau prețul unui instrument financiar.
- Stabili prețul unui instrument financiar la un nivel anormal sau artificial, nu bazat pe factorii fundamentali ai pieței.
Manipularea pieței se realizează fie prin intervenție directă, fie prin diseminarea de informații menite să ofere semnale de investiții înșelătoare.
Practicile abuzive de manipularea pieței pot implica:
- Recurgerea la procedee fictive sau alte forme de înșelăciune în tranzacțiile efectuate
- Diseminarea de informații false sau înșelătoare
- Transmiterea de date de intrare false sau înșelătoare
- Orice altă acțiune menită să manipuleze calculul unui indicator de referință (index, rată de dobândă etc.)
Scopul manipulatorilor este de a crea o imagine denaturată a condițiilor reale de piață, în vederea obținerii de profituri nejustificate în dauna altor investitori.
2. UTILIZAREA ABUZIVĂ A INFORMAȚIILOR PRIVILEGIATE (Insider Dealing/Trading)
Aceasta are loc atunci când o persoană utilizează informații confidențiale, precise și care nu sunt făcute publice, pentru a obține un avantaj financiar în tranzacțiile cu instrumente financiare (de exemplu cumpărarea sau vânzarea instrumentelor înaintea publicării informațiilor).
Informațiile confidențiale (privilegiate) sunt cele care se referă la emitentul (emitenții) de instrumente financiare și care, în cazul în care ar fi făcute publice, ar putea influența semnificativ prețurile.
Exemplu clasic de utilizare abuzivă a informațiilor privilegiate:
Directorul unei companii știe că respectiva firmă este pe cale să primească o finanțare foarte importantă. Acest lucru ar putea fi considerat ca fiind o informație privilegiată. Acest director execută o tranzacție știind că prețurile acțiunilor companiei vor crește. Acest lucru ar fi considerat abuz de informații privilegiate, deoarece informațiile privilegiate sunt folosite ca un avantaj nedrept.
Important!
Insider trading nu acoperă doar executarea tranzacțiilor, ci și modificarea și anularea ordinelor bazate pe informații privilegiate!
3. DIVULGAREA NEAUTORIZATĂ A INFORMAȚIILOR PRIVILEGIATE
Această formă gravă de abuz de piață are loc atunci când o persoană deține informații privilegiate și le divulgă unei alte persoane (de exemplu, prin transmiterea nepermisă a unor documente confidențiale care conțin informații privilegiate) cu scopul de a obține un avantaj informațional inechitabil și de a efectua tranzacții profitabile. Divulgarea este permisă doar dacă se face în cadrul îndeplinirii normale a atribuțiilor de serviciu, a profesiei sau a funcției.
Curs Consultant de Investiții – un curs COMPLET în urma căruia vei înțelege structura, modul de funcționare și caracteristicile piețelor financiare, instrumentele financiare tranzacționate pe aceste piețe și cadrul de reglementare.
Tematica programului include și abuzul de piață, cu studii de caz extrem de interesante.
Înscrie-te AICI>>>
Regulamentul privind abuzul de piață
Principalul act normativ cu privire la abuzul de piață este Regulamentul (UE) nr. 596/2014 cunoscut și sub numele de MAR – Market Abuse Regulation. Acesta a fost instituit cu scopul de a combate abuzul de piață pe piețele financiare în Uniunea Europeană și de a promova încrederea investitorilor în integritatea și buna funcționare a piețelor financiare europene.
Regulamentul MAR a intrat în vigoare la 3 iulie 2016 și stabilește cadrul legislativ necesar pentru prevenirea și sancționarea abuzurilor de piață, vizând următoarele:
- Consolidarea integrității pieței financiare. Acesta include prevenirea și sancționarea tentativelor de manipulare a pieței.
- Evitarea arbitrajului de reglementare între jurisdicții diferite. Normele trebuie să fie aplicate uniform în întreaga Uniune Europeană.
- Asigurarea responsabilizării pentru încercările de manipulare a pieței. Încălcările vor face obiectul unor sancțiuni adecvate.
- Creșterea protecției investitorilor. Prin interzicerea practicilor abuzive, îmbunătățirea transparenței informațiilor care pot afecta prețul instrumentelor financiare, creșterea certitudinii juridice și aplicarea sancțiunilor severe pentru încălcări, Regulamentul nr. 596/2014 urmărește creșterea protecției investitorilor și descurajarea încercărilor de abuz.
În plus față de Regulamentul MAR, mai există Directiva 57/2014 – MAD II care stabilește un cadru pentru sancțiunile penale aplicabile abuzului de piață în Uniunea Europeană.
În România, cadrul legal aplicabil include următoarele acte normative:
- Legea nr. 24/2017 privind emitenții de instrumente financiare și operațiuni de piață
- Regulamentul ASF nr. 5/2018 privind emitenții de instrumente financiare și operațiuni de piață
- Legea nr 158/2020 pentru modificarea, completarea și abrogarea unor acte normative, precum și pentru stabilirea unor măsuri de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2017/2402
Cui se aplică Regulamentul privind abuzul de piață
Există patru categorii principale de instrumente financiare care sunt acoperite de MAR. Acestea sunt:
- Instrumente financiare admise la tranzacționare pe o piață reglementată
- Instrumente financiare admise la tranzacționare pe un sistem multilateral de tranzacționare (MTF)
- Instrumente financiare admise la tranzacționare pe un sistem organizat de tranzacționare (OTF)
- Instrumentele financiare al căror preț sau valoare depinde de prețul sau valoarea unui instrument financiar din cele trei menționate mai sus, inclusiv, dar fără a se limita la, credit default swap și contracte pentru diferență
În ceea ce privește comportamentele și tranzacțiile, Regulamentul privind abuzul de piață acoperă și anumite tipuri de oferte. Dacă platforma de licitație este considerată o piață reglementată a certificatelor de emisii sau a produselor similare licitate, se aplică MAR.
Regulamentul privind abuzul de piață cuprinde nu numai instrumentele financiare din cadrul pieței de reglementare a UE, ci și orice instrumente financiare care sunt tranzacționate pe o facilitate de tranzacționare organizată (OTF) sau o facilitate de tranzacționare multilaterală (MTF). Deoarece instrumentele financiare tranzacționate pe OTF-uri sau MTF-uri pot, teoretic, să aibă sediul oriunde în lume, extinderea MAR se extinde pe tot globul.
Obligații conform Regulamentului privind abuzul de piață
Iată câteva aspecte esențiale prevăzute în Regulamentul privind abuzul de piață:
1. Dezvăluirea informațiilor privilegiate. Pentru a evita utilizarea abuzivă a informațiilor privilegiate și pentru a garanta că investitorii nu sunt înșelați, emitenții trebuie să publice cât mai curând posibil informațiile privilegiate.
2. Divulgarea cu întârziere a informațiilor privilegiate. Amânarea publicării informațiilor privilegiate este permisă dacă:
- divulgarea imediată este de natură să prejudicieze interesele legitime ale emitentului;
- amânarea nu induce în eroare publicul
- emitentul poate asigura confidențialitatea informațiilor
3. Tranzacțiile PDMR. Persoanele care exercită responsabilități de conducere (PDMR) în cadrul emitenților de instrumente financiare și, după caz, persoanele care le sunt asociate au obligația de a notifica tranzacțiile efectuate în nume propriu. Există un format obligatoriu al notificărilor impus de ESMA. De asemenea, persoanele care exercită responsabilități de conducere au interdicție de a realiza tranzacții înainte de anunțarea unui raport financiar intermediar sau a unui raport financiar de sfârșit de an pe care emitentul în cauză are obligația să îl publice.
4. Lista persoanelor care au acces la informații privilegiate. În acest sens, se va păstra o listă distinctă pentru fiecare tip de informație privilegiată, iar listele se actualizează la zi.
5. Recomandări de investiții. Recomandările de investiții se referă la informațiile prin care se recomandă sau se sugerează o strategie de investiție, în mod explicit sau implicit, referitoare la unul sau mai multe instrumente financiare sau la emitenți, inclusiv opiniile emise privind prețul sau valoarea prezentă sau viitoare a acestor instrumente, destinate canalelor de distribuție sau publicului. Persoanele care oferă recomandări de investiții trebuie să se asigure că informațiile sunt prezentate obiectiv. De asemenea, trebuie divulgate interesele personale pentru a evita existența unor conflicte de interese în raport cu instrumentele financiare la care fac referire informațiile în cauză. Nu în ultimul rând, ar trebui specificat dacă recomandarea se bazează pe o opinie sau pe fapte și, dacă da, care fapte și orice ipoteze materiale care însoțesc aceasta. De asemenea, ar trebui să includă orice previziuni, proiecții sau prețuri ținte care subliniază recomandarea.
Raportarea abuzului de piață
Conform art. 32 din Regulamentul UE nr. 596/2014 privind abuzul de piață, orice persoană care are informații despre o potențială încălcare sau o încălcare efectivă a legislației privind abuzul de piață poate raporta această situație. În România, acestea se raportează către Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF).
De asemenea, actul normativ specifică faptul că angajatorii care activează în domeniul serviciilor financiare reglementate trebuie să instituie proceduri interne care să permită angajaților să raporteze încălcările Regulamentului privind abuzul de piață.
De asemenea, se pot oferi stimulente financiare persoanelor care furnizează informații relevante despre posibile încălcări ale Regulamentului, în condițiile în care:
- Persoana nu are deja o obligație legală sau contractuală de a raporta aceste informații
- Informațiile furnizate sunt noi și duc la aplicarea unei sancțiuni administrative sau penale sau a unei alte măsuri administrative pentru încălcarea Regulamentului.
Scopul acestor prevederi este de a încuraja raportarea proactivă a încălcărilor de către angajați și alte persoane care dețin informații, în vederea identificării și sancționării eficiente a abuzurilor de piață.
Citește și Consultanța de investiții – aspecte cheie lămurite de specialiști
Sursa foto: 123rf.com