noutati-spalarea-banilor-oct-2022
Combaterea spălării banilor

Noutăți spălarea banilor 16 Septembrie – 15 Octombrie 2022

Îți prezentăm în acest articol cele mai recente noutăți privind spălarea banilor ca să fii la curent cu tot ce se întâmplă în acest domeniu. Documentul a fost pregătit de Ion Radu, lector AS Financial Markets, expert Conformitate în domeniul financiar-bancar și specialist cu experiență de peste 25 de ani în probleme legate de prevenirea spălării banilor, sancțiuni financiare internaționale și FATCA. 

1. Al 8-lea pachet de sancțiuni adoptat de UE împotriva Rusiei

Uniunea Europeană a adoptat al optulea pachet de sancțiuni având în vedere escaladarea agresiunii Rusiei împotriva Ucrainei ca urmare a anexării ilegale a regiunilor Donețk, Luhansk, Zaporijia și Herson.

Pachetul include:

  • un plafon al prețurilor legat de transportul maritim al petrolului rusesc pentru țările terțe;
  • extinderea interdicției de import asupra bunurilor din zonele care nu sunt controlate de guvernul Ucrainian din oblastele Zaporijia și Herson;
  • extinderea listei produselor restricționate care pot contribui la consolidarea militară și tehnologică a Rusiei sau la dezvoltarea sectorului său de apărare și securitate;
  • interzicerea vânzării, furnizării, transferului sau exportului de arme de foc pentru uz civil;
  • interdicția de a furniza servicii de arhitectură și inginerie;
  • interdicția de a furniza servicii de consultanță în domeniul informatic și servicii de consultanță juridică;
  • interdicția privind importurile de produse siderurgice, pasta din lemn și hârtie, țigarete, materiale plastice și produse cosmetice;
  • interzicerea totală de a furniza portofele, conturi sau servicii de custodie pentru criptoactive pentru resortisanții ruși sau persoanele fizice cu reședința în Rusia, indiferent de valoarea totală a criptoactivelor respective;
  • interdicția impusă resortisanților UE de a deține posturi în cadrul organelor de conducere ale anumitor persoane juridice, entități sau organisme ruse deținute sau controlate de stat;
  • includerea pe lista de interdicție a unui număr suplimentar de 30 de persoane fizice (printre care politologul rus Aleksandr Dughin, cântăreții Yulia Chicherina și Nikolai Rastorguev) și 7 entități care sprijină efortul de război. În total, aferent acestui program sancționatoriu, în lista neagră se găsesc 1.236 de persoane fizice și 115 entități.

2. FMI a publicat Ghidul privind transparența beneficiarului real

Publicat sub denumirea UnmaskingControl – A Guide to Beneficial Ownership Transparency, ghidul se adresează tuturor actorilor care au obligația identificării beneficiarului real în contextul legislației privind combaterea activităților de spălarea banilor, dar și autorităților care reglementează și supraveghează respectarea acestor obligații.

Ghidul subliniază în mod elocvent beneficiile transparenței privind beneficiarul real, precum:

  • reducerea oportunităților de corupție
  • limitarea evaziunii fiscale
  • combaterea fluxurilor financiare ilicite
  • protejează interesele de securitate națională

Accentul pus pe vulnerabilități, amenințări și evaluarea riscurilor, cât și inventarierea celor mai relevante studii și publicații în domeniu din ultima perioadă recomandă acest studiu ca lectură obligatorie pentru industria financiar bancară.

3. Basel Institute on Governance a emis evaluarea riscului de țară –„Basel AML Index 2022”

Clasamentul anual din acest an include 128 de țări/jurisdicții pentru care există public suficiente date necesare realizării evaluării, în creștere cu 18 față de anul trecut. Scorul de țară are la bază date din 18 surse disponibile public, cum ar fi Grupul de Acțiune Financiară (FATF), Transparency International, Banca Mondială și Forumul Economic Mondial.

Evaluarea acoperă 5 domenii:

  • Calitatea cadrului CSB/CFT
  • Mita și corupția
  • Transparența financiară
  • Transparența publică și responsabilitatea
  • Riscurile juridice și politice

Evaluarea României nu face parte din ediția gratuită a indexului din 2022. Cea de-a 11-a ediție publică a Basel AML Index evaluează riscul mediu global de SB/FT la 5,25 din 10, la același nivel ca evaluarea anterioară. Se evidențiază o scădere nesemnificativă a riscurilor legate de CSB/CFT care însă a fost compensată de riscuri crescute în celelalte patru domenii măsurate: corupție, transparență financiară, transparență publică și riscuri politice/juridice.

Raportul evidențiază următoarele tendințe relevante:

  • Autoritățile și instituțiile financiar bancare și-au îmbunătățit capacitatea de aplicare a abordării bazate pe risc pentru SB/FT prin creșterea și alocarea mai eficientă a resurselor;
  • Conformitatea cu standardele privind cooperarea internațională și alte domenii cruciale ale CSB/CFT a înregistrat progrese nesemnificative;
  • Piața criptomonedelor și a altor active virtuale înregistrează niveluri medii de conformitate care sunt pe un trend descendent. Aceasta este o evoluție îngrijorătoare, având în vedere viteza cu care infractorii adoptă noile tehnologii pentru a comite infracțiuni și a spăla bani.
  • Decalajul dintre conformitatea tehnică cu standardele și eficacitatea măsurilor în practică se mărește.

Evaluarea este un instrument valoros la îndemâna instituțiilor financiar-bancare pentru evaluarea riscului geografic, element obligatoriu atât la evaluarea riscului SB/FT la nivel de client, cât și la nivelul întregii activități.

4. Departamentul de Control al Activelor Străine (OFAC) al Trezoreriei SUA a publicat „Ghidul de conformare cu sancțiunile pentru sistemele de plată instant”

Ghidul Sanctions Compliance Guidance for Instant Payment Systems” subliniază importanța adoptării unei abordări bazate pe risc pentru gestionarea riscurilor de sancțiuni pentru spălarea banilor în contextul noilor tehnologii de plată. În plus, documentul evidențiază și care sunt măsurile relevante pentru gestionarea acestor riscuri. De asemenea, ghidul încurajează dezvoltatorii de sisteme de plată să încorporeze instrumente care să prevină producerea unor incidente sancționabile pe măsură ce dezvoltă aceste sisteme.

Acest ghid este un instrument util pentru instituțiile financiare, facilitând înțelegerea riscurilor și alocarea optimă a resursele de conformitate în concordanță cu riscurile subliniate de OFAC.

În context și în aceeași ordine de idei, OFAC a anunțat acordul încheiat cu Tango Card, Inc. prin care instituția de plată a fost de acord să plătească 116.048,60 USD pentru a-și stinge potențiala răspundere civilă pentru 27.720 de încălcări aparente ale mai multor programe de sancțiuni. Urmare a proceselor deficitare de identificare a geolocalizării, Tango Card a oferit servicii persoanelor cu IP și adrese de e-mail asociate cu Cuba, Iran, Siria, Coreea de Nord și Crimeea.

5. Transparency International a publicat raportul ” Exporting Corruption 2022: Top trading countries doing even less than before to stop foreign bribery”

Mituirea funcționarilor publici străini de către companiile multinaționale permite introducerea în economie a fondurilor ilicite, cu costuri și consecințe semnificative la nivel global. Acest proces deturnează resursele, subminează democrația și statul de drept și denaturează piețele. Convenția Anti-Mită a Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) solicită în mod imperativ interzicerea unor astfel de practici.

Raportul evaluează aplicarea legii privind darea și luarea de mită în străinătate pentru 43 din cei 44 de semnatari ai Convenției OCDE anti-mită, precum și în China, Hong Kong, India și Singapore. Deși nu sunt părți la Convenția OCDE, aceste ultime 4 țări și teritorii menționate sunt exportatori majori, fiecare cu o cotă de peste 2% din comerțul mondial. China este principalul exportator mondial.

Raportul identifică insuficiențele si deficiențele cadrelor juridice și sistemelor de aplicare a legislației, precum și progresele în abordarea acestora. Acestea includ probleme legate de protecția avertizorilor (whistleblower), nivelul sancțiunilor, lipsa de pregătire și resurse, subfinanțarea agențiilor cheie de aplicare a legii, coordonarea inter-agenții deficitară și independența insuficientă a parchetelor și a instanțelor. De menționat că România nu este semnatară a convenției OECD și nu a face obiectul evaluării acestui raport.

Alte noutăți privind spălarea banilor

În documentul atașat vei găsi și alte noutăți privind activitățile de combatere spălării banilor din perioada 16 septembrie-15 octombrie 2022:

Dacă vrei să fii primul care află toate noutățile cu privire la spălarea banilor, dar să primești și alte informații utile din piața financiară, abonează-te la newsletter-ul AS Financial Markets.

Citește și: Care sunt cele mai frecvente scheme de spălarea banilor?

Sursa foto: Pixabay.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *