raport-anual-fatf-2022-2023-prevenirea-si-combaterea-spalarii-banilor
Combaterea spălării banilor

Raportul anual de activitate FATF pentru 2022-2023

FATF a publicat Raportul anual de activitate pentru anul 2022-2023. Acesta prezintă realizările în îndeplinirea mandatului și priorităților sale strategice pentru a preveni utilizarea abuzivă a sistemului financiar internațional de către criminali, corupți și teroriști și pentru a consolida fundațiile pentru dezvoltare economică durabilă și mai incluzivă. Află concluziile raportului, dar și alte evenimente AML importante din perioada 01-15 februarie 2024!

FATF a publicat raportul anual 2022-2023

Raportul evidențiază următoarele concluzii:

1. La nivel mondial, autoritățile urmăresc și recuperează doar o parte infimă din veniturile provenite din infracțiuni.

Într-o lume din ce în ce mai interconectată, criminalitatea transnațională este în creștere, iar infractorii adesea stratifică și transferă rapid veniturile provenite din infracțiuni prin mai multe jurisdicții pentru a se sustrage detectării. Țările vor trebui să se alinieze la rapiditatea și sofisticarea infractorilor pentru a recupera aceste bunuri ilicite, inclusiv prin cooperarea eficientă cu omologii internaționali.

2. Persoanele implicate în acte de corupție, cei care se sustrag de la aplicarea sancțiunilor financiare internaționale, cei care spală bani și cei care se sustrag de la plata impozitelor folosesc adesea societăți fantomă anonime, trusturi sau alte persoane juridice sau aranjamente juridice pentru a-și ascunde activitățile sau bunurile obținute ilegal.

Evaluările FATF au arătat că majoritatea țărilor nu au reușit să prevină în mod eficient un astfel de comportament infracțional. De asemenea, aceste țări nu au reușit să se asigure că agențiile de aplicare a legii dispun fără impedimente de informații adecvate, exacte și actualizate privind beneficiarii reali al companiilor.

3. La patru ani după ce FATF și-a consolidat standardele pentru a aborda problema activelor virtuale și a furnizorilor de servicii de active virtuale, punerea în aplicare a acestor măsuri la nivel mondial rămâne relativ slabă.

Acest lucru reprezintă o îngrijorare majoră. Riscurile reprezentate de activele virtuale continuă să crească, iar lipsa și deficiențele de reglementare creează lacune semnificative pe care le exploatează persoanele care comit infracțiuni.

3. Oportunitățile de investiții imobiliare atrag infractorii care urmăresc să spele profituri ilicite sau care caută proprietăți imobiliare pentru a le folosi în cadrul activităților lor infracționale.

În conformitate cu evaluările reciproce ale FATF, profesioniștii din sectorul imobiliar și supraveghetorii acestora adesea nu înțeleg pe deplin modul în care sectorul lor poate fi folosit în mod abuziv pentru spălarea banilor sau finanțarea terorismului.

4. Organizațiile nonprofit joacă un rol vital la nivel global, oferind adesea servicii esențiale și uneori salvatoare de vieți celor aflați în nevoie, însă unele dintre ele pot fi folosite în mod abuziv pentru finanțarea terorismului.

În 2016, FATF a evidențiat faptul că nu toate NPO-urile sunt vulnerabile la abuzurile legate de finanțarea terorismului și a solicitat țărilor să aplice o abordare bazată pe riscuri fără a perturba sau descuraja activitățile non-profit legitime. Punerea incorectă în aplicare a recomandării FATF are un efect descurajator asupra activităților organizațiilor nonprofit legitime, iar FATF a demarat consultări și actualizarea ghidurilor în această privință.

Alte evenimente AML importante din perioada 01-15 februarie 2024

Printre cele mai importante evenimente AML din perioada 01-15 februarie 2024 se numără publicarea de către Departamentul Trezoreriei SUA a evaluării naționale de risc privind spălarea banilor și finanțarea terorismului și alerta emisă de UE și G7+ privind plafonarea prețului petrolului.

Departamentul Trezoreriei SUA a emis a 4-a ediție a evaluării naționale de risc privind spălarea banilor și finanțarea terorismului

Raportul constată că infractorii utilizează atât tehnicile tradiționale, cât și noile tehnologii pentru spălarea banilor, în funcție de disponibilitate și oportunitate, pentru a transfera și a ascunde veniturile ilicite și pentru a promova activități infracționale. Infracțiunile care generează cea mai mare parte a veniturilor ilicite rămân frauda, traficul de droguri, criminalitatea informatică, traficul de persoane și migrația ilegală de persoane și corupția.

SUA continuă să se confrunte atât cu riscurile existente în anii anteriori, cât și cu riscuri emergente de spălare a banilor legate de:

  1. utilizarea abuzivă a persoanelor juridice;
  2. lipsa de transparență în tranzacțiile imobiliare;
  3. reglementarea deficitară pentru anumite sectoare, în special pentru consultanții de investiții;
  4. neaplicarea legislației sau supravegherea superficială a unor companii reglementate.

În ceea ce privește finanțarea terorismului, se constată o gamă largă de amenințări și de persoane implicate, atât din străinătate, cât și din țară și în mod similar evaluării din 2022, cele mai frecvente conexiuni financiare între persoane fizice din Statele Unite și grupările teroriste străine implică persoane sau ONG-uri care colectează fonduri pentru grupările teroriste străine și care încearcă să le trimită fonduri folosind numerar, furnizori de servicii de plăți sau, în unele cazuri, active virtuale.

Raportul nominalizează suplimentar situația Hamas și modalitățile prin care aceasta exploatează sistemul financiar internațional.

Alertă emisă de UE și G7+ privind plafonarea prețului petrolului

Uniunea Europeană, împreună cu ceilalți membri ai Coaliției G7+ privind plafonarea prețurilor petrolului (Price Cap Coalition) a emis o alertă cu scopul de a consolida acțiunile preventive pentru a contracara tentativele de evaziune în ceea ce privește plafonarea prețului petrolului (OPC).

Această alertă include o prezentare generală a principalelor metode de evaziune a măsurilor de plafonare a prețului petrolului. De asemenea, sunt prezentate și recomandări pentru identificarea acestor metode, diminuarea riscurilor și a impactului negativ al acestora.

Documentul conține totodată informații privind modul de identificare și raportare a suspiciunilor de eludare a OPC.

Metodele de eludare a OPC abordate în această alertă sunt legate de:

  • falsificarea documentelor și a certificărilor;
  • opacitatea costurilor de auxiliare și de transport;
  • implicarea unor intermediari cu structuri de proprietate complexe și neobișnuite din țări terțe pe lanțurile de aprovizionare – modul suspect de semnalizare a vaselor și utlizarea flotelor ” fantomă”;
  • diverse nereguli specifice în timpul transportului.

Metodele de evaziune descrise în această alertă pot fi analizate separat sau pot fi considerate ca fiind interconectate și făcând parte dintr-un set mai larg de activități ilicite. Profilul de risc este dinamic, iar monitorizarea trebuie să ia în considerare și motivele legitime pentru aparentele semnale de alarmă privind evaziunea cum ar fi de exemplu, pentru gestionarea riscurilor de securitate pentru navele aflate în zone cu risc ridicat.

Descoperă și alte noutăți AML importante în documentul atașat:

Evenimentul perioadei 01-15 februarie 2024

Dmitri Ovsyannikov, fostul primar al orașului Sevastopol – Crimeea, a fost arestat de UK National Crime Agency sub acuzațiile de eludare a sancțiunilor și spălarea banilor, fiind prima persoană care este acuzată în Marea Britanie de încălcarea sancțiunilor împotriva Rusiei. Dmitri Ovsyannikov a fost sancționat de Uniunea Europeană în 2017, iar în octombrie 2022, Curtea Europeană de Justiție a anulat includerea acestuia în lista persoanelor aflate sub restricții.

Declarația perioadei 01-15 februarie 2024

Declarația acestei perioade aparține judecătorului tribunalului districtual din Tel Aviv cu privire la un transfer de 8 milioane ILS de la Roman Abramovici (persoană pe listele de sancțiuni UE, UK, Canada și CAATSA -SUA) către grupul umanitar israelian ZAKA refuzat de o bancă israelienă: „Dumneavoastră susțineți că banca respectă regimul sancțiunilor, dar se poate face o excepție într-un astfel de caz. Aici, vorbim despre fonduri care se află în Israel și vor rămâne în Israel pentru o cauză foarte demnă și deosebit de importantă în aceste zile. De ce ar afecta acest lucru reputația băncii?”.

Citește și: FATF a actualizat recomandările privind standardele de combaterea spălării banilor și finanțării terorismului

*Articolul a fost pregătit de Ion Radu, lector AS Financial Markets al programului Prevenirea și combaterea spălării banilor, finanțării terorismului și sancțiuni internaționale

Sursa foto: Fatf-gafi.org

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *